Avklarat spel: Castle Crashers

Castle Crashers släpptes exklusivt för nedladdning till Xbox 360 den 27 augusti 2008. En version till Playstation 3 är utannonserad men datum är fortfarande okänt.

Fyra spelare som spelar fyra riddare som ska rädda en prinsessa från... en annan riddare som allierar sig med... något, och han flyger på en juvel av något slag... och sen jagas man genom en skog, ridandes på sprutbajsande rådjur och... ja.

Det är Internethumor i spelform, skön flashgrafik, bra musik, stabila rollspelsinfluenser men framför allt ett samarbets/tävlingsläge (som kallas så passande för "co-opetition" på engelska) som är helt oemotståndligt. Man samarbetar ena stunden för att nästa helt plöstligt vara fiender. Denna spelform är bland det roligaste (kanske till och med det roligaste) man kan ha med en kontroll i händerna. The Legend of Zelda: Four Swords Adventure har ungefär samma upplägg, fast mer genomarbetat (det är ett fullprisspel). Det kan mycket väl vara den roligaste spelupplevelsen jag haft i hela mitt liv.

Tung bild på riddarna man spelar som

Castle Crashers var det ja. Det är ett Beat 'em up med en världskarta, inte ett äventyr. Inget utforskande utan fullt fokus på att slåss mot dom lustiga fienderna som slängs på en. Spelet hanterar misslyckanden väldigt bra och det är också en schysst detalj, men jag kommer till det.

Vapenspecifikationerna är det enda som verkligen inte fungerar. Jag blev aldrig klok på hur menyerna fungerade! Men det är en parantes i sammanhanget.

Som nedladdningsbar titel passade innehållet perfekt. Hade det varit fullpris (500-600kr) hade längden på kampanjen varit katastrofalt kort, men som nu går hand i hand med sitt pris (ungefär 130kr).

Underbart är kort! Och lite tack vare en helt hysteriskt rolig slutscen så orkade sig betyget ända upp till en fyra. Ett enastående partyspel.

BETYG: 4/5

"Ständigt och allt" på Tjugofyrakyrkan.se

Jag har skrivit ett inlägg på Tjugofyrakyrkans hemsida/blogg. Vad innebär det att vara en dygnet-runt-kyrka? Ta reda på det genom att läsa inlägget. Enjoy!

Min alldeles egna GPS

Hos Tjugofyrakyrkan har vi så kallade smågrupper, ett koncept som föddes direkt ur vår strävan att vara en vardagskyrka. Jag och min fru är tillsammans ledare över en av dom tre smågrupper vi har än så länge.

Vi träffas hemma hos oss på onsdagar varje jämn vecka mellan 18:45 och 21:00. Under dom drygt två timmarna hinner vi fika, läsa i Bibeln, be och dela framgångar och motgångar. En vanlig vardagskväll, i en vanlig lägenhet med vanliga människor. Om du är nyfiken är du såklart väldigt välkommen! Man behöver inte tro eller veta något särskilt för att komma.

I onsdags förra veckan kom vi in på ett väldigt intressant samtal om tro och ledning av Gud. Kristna pratar ofta om att ledas av Gud och det kan säkert låta ganska abstrakt. Först och främst handlar det om ett fritt val, en princip som Gud går efter jämt och ständigt. Det fria valet går igenom allt som har med det kristna livet att göra. Jag väljer att leva som jag gör, jag väljer att göra mitt bästa i att efterlikna Jesus, jag väljer att följa Gud.

För det första blir jag ledd av Gud genom att eftersträva vissa djupt rotade värderingar som Gud backar upp helt och hållet. Ord som till exempel sanning är på blodigt allvar för mig. Det är ett sylvasst svärd som skär både mot mig och mot andra. Det är inte lätt, jag får ofta plocka upp bitar av mig själv och försöka igen. Ord som kärlek och tacksamhet är även dom ledstjärnor i mitt liv, att älska mina fiender och att leva mitt i liv i kontinuerlig tacksamhet. Förlåtelse är också det otroligt viktigt, att förlåta både mig själv och andra helt och hållet, träna på det varje dag.

Sedan finns det den här direkta ledningen över konkreta beslut. Det är här det kan bli svajigt och fluffigt. Om jag pratar om Guds röst som leder mig genom beslut är det inte många som förstår. Men jag ska ge ett sakligt exempel:

Våren 2006 var jag arbetslös i ett par månader. Jag funderade på att gå Arkens bibelskola i Kungsängen till hösten. Ägna varje vardagsförmiddag i ett läsår åt att få undervisning baserad på Bibeln, bygga upp mig själv som människa och lära mig mer om orden jag nämnde ovan. Under tiden sökte jag jobb och gick på Alfakassa (och spelade tv-spel). En dag fick jag samtal från Arbetsförmedlingen och blev erbjuden ett årsvikariat på Posten i Tumba. Antingen tackade jag ja och struntade i tanken att gå bibelskola och säkrade en inkomst för ett år framåt. Eller så tackade jag nej och gick bibelskola, men blev av med ersättningen från Alfakassan i samma ögonblick.

Jag tackade nej.

Kalla det magkänsla, kalla det idioti eller kalla det trots. Jag kallar det ledning av Gud. Jag var självklart livrädd och funderade sönder min rationella hjärna hur det här skulle gå ihop. Men någonstans i den rädslan kände jag hur det jag gjorde var helt rätt. För ordnade sig gjorde det. Jag fick jobb på JYSK ett par veckor senare och hann göra ett så starkt intryck på butikschefen under sommaren att jag fick ett skräddarsytt arbetsschema som möjliggjorde ett år på Arkens bibelskola. Ett fantastiskt år, även fast jag blev tvungen att gå upp äckligt tidigt varje morgon (jag är väldigt morgontrött).

Skulle jag istället valt att jobba på Posten hade inte det varit jordens undergång. Jag hade fått senare chanser att gå bibelskola. Jag tänker det som en GPS. Gud har stakat ut den bästa vägen för mig att åka och den går inte hela tiden på breda motorvägar i bekväma hastigheter. Jag kan skippa att ta avfarten som Gud vill att jag ska ta, det är upp till mig att följa anvisningarna eller inte. Det kommer fler chanser längre fram, men det tar längre tid att komma fram till målet då. Ögonblicket jag kör åt ett annat håll som är planerat tänker Gud ut en alternativ resväg till målet, utan att sucka och himla med ögonen.

Ungefär så är mitt liv under ledning av Gud.


Laktosfria bloggar

Laktosintoleranta är också bloggare, visste ni det?

Medans min laktosintolerans ligger lågt här på bloggen tänkte jag tipsa om andra bloggar om laktosintolerans och laktosfria livsmedel.

Först ut är Laktosfritt. Lugn, jag pratar inte om min egna blogg det första jag gör. Denna Laktosfritt ligger på laktosfritt.wordpress.com. Det är en blogg som har lika många delar laktosfri matlagning/bakning som undersökningar i till exempel vilka fikabröd som är laktosfria. Jag visste till exempel inte att Frödinges frysta kladdkaka (som för övrigt är väldigt god) är laktosfri. Nu vet jag det!

Den uppdaterades extremt fattigt under 2008 och 2009 men exploderade i ett moln av kreativitet nu under April månad. Nu skrivs det café-, brunch- och frukosttips nästan dagligen. Mycket bilder och recept, en bra blogg.

Sen har vi den Laktosfria glassbloggen som rapporterar nyheter inom den laktosfria glassens värld. Bloggaren har regelbunden kontakt med butiksägare och försöker hela tiden hjälpa dom att få upp ögonen för dom olika alternativen som faktiskt finns för laktosfri glass. Det finns bättre alternativ än Tofuline (som är god, men smakalternativen få), men det verkar inte många butiker ha koll på.

Den uppdateras inte särskilt ofta, men det är kanske inte mycket som händer inom ämnet. En bra blogg iallafall!

Båda dessa bloggar lever verkligen upp till sina namn, dom ägnas helt och hållet åt vad deras namn antyder. Två rekommendationer till alla laktosintoleranta!


Avklarat spel: Flower

Bra spel kan oftast mätas i hur unik själva upplevelsen är. När jag känner något alldeles extra för ett spel innebär det oftast att det fått mig att uppleva något alldeles unikt.

Jag har till exempel varit soldat typ hundra gånger. Soldat i andra världskriget, i modern tid, på andra planeter och sådär allmänt i rymden. Jag har styrt ett rymdskepp både uppåt och åt höger på skärmen. Jag har hoppat över tunnor, snott bilar, åkt skateboard, dödat poliser, löst pussel med en grön hatt på huvudet, du fattar.

Förstå mig rätt nu, det mesta av det här är väldigt trevligt men det finns verkligen överbefolkade genrer i spelvärlden.

Det faktumet känns extra mycket när jag sätter mig ner för att spela Flower för första gången. Det höjer sig över alla andra spelnormer och får nu vara med i ett hörn när unika spel som Ōkami och Shadow of the Colossus kommer på tal. För unikt är det!

Flower släpptes exklusivt till Playstation 3 den 12 februari förra året och går ut på att få världen att blomma igen. Du använder en knapp under hela spelets gång. Det knapptrycket avgör ifall vinden ska blåsa eller inte. Resten sitter i spelarens handleder, alltså hur du håller kontrollen i handen. Den rörelsekänsliga biten i PS3:ans kontroll bestämmer åt vilket håll vinden ska blåsa.

Man börjar som ett endaste blomblad. När det blombladet kommer i kontakt med knoppar så blommar dom ut och släpper ifrån sig några blomblad. Till slut är man en lång svans av blad som väcker liv i gråa och trista miljöer. Känslan av att sväva över en sommaräng, känna grässlet prassla underifrån, sorla genom luften, den är oslagbar.

Enkelt, naturligt, färgrikt och väldigt vacket

Roligt och utmanande är det egentligen inte, vilket är bland dom vanligaste orden att beskriva ett spel. Det är mer avslappnande och vackert. Lugnande, grubblande och meditativt. Det tar mindre än en timme att klara men med en prislapp på 70 kronor är det inget att hänga upp sig på.

Flower börjar helst makalöst, fortsätter vara så men tappar en smula till slutet. Oavsett så är det ett väldigt speciellt spel som alla, då menar jag alla, kan spela och njuta av.

För när ett spel har bland annat tre olika troféer som man belönas med genom att inte spela själva spelet, då är det faktiskt inte ett särskilt krävande spel.

BETYG: 4/5

"Remember - no trailers"

Jag tycker väldigt mycket om film. Inte lika mycket som tv-spel, men jag gillar det skarpt. Jag vill uppleva filmer själv, på mina villkor. Inte bli tvångsmatad med film var jag än går:

Vad är det?
Jag tittar inte på trailers till filmer.

Varför?
För jag avskyr att få filmer avslöjade för mig och jag minns vad som händer i filmtrailers! Vi kan alla hålla med om att majoriteten av filmtrailers avslöjar alldeles för mycket. Alldeles särskilt gäller det den sista biten i varje trailer. Jag minns nästan alltid ögonblicksbilderna från dom sista fem sekundrarna. Du vet, när musiken når sitt klimax och det visas typ åtta filmklipp i sekunden:

Den gamla mannen som var ägaren av porslinsaffären i början av trailern ligger döende på marken, med filmens huvudperson lutandes över honom, gråtandes KLIPP En bil exploderar KLIPP Tjejen som var flickvännen från början står förskräckt, smutsig i ansiktet, med utsträckt hand och ropar "No!"KLIPP En båt exploderar KLIPP Dom två killarna som i början var barndomskompisar riktar pistoler mot varandra KLIPP En helikopter exploderar KLIPP Filmens titel.

Men schysst då, den verkar nice. Undrar hur filmen börjar?

Det blir omvänt efter att ha sett en sådan trailer. Man vet typ vad som händer under den sista tredjedelen när det egentligen borde vara den första tredjedelen som visas upp. Har du sett en trailer för någon form av komedi är det bara att gratulera, du har precis sett dom bästa skämten i hela filmen.

När, var, hur?
För tio år sedan var det här inga större problem. På bio är/var det bara att hålla för ögonen, stirra ner på popcornen och säga "BLÄBLÄBLÄBLÄBLÄ". Hemma var det bara att spola igenom filmreklamen på VHS-banden och titta någon annanstans än på TV:n.

Sen kom DVD med sina filmtrailers som inte gick att hoppa över (jag vet, det är inte så med alla).

Sen kom bredband, helt plöstligt kunde vilken hemsida som helst bli din värsta fiende. Korta och intensiva klipp från aktuella filmer kan dyka upp från ingenstans, precis bredvid artikeln du håller på att läsa. En snabb trailer visas innan det filmklipp du tänkte titta på, den är över innan du hinner reagera. Synd för dig.

Sen kom den platta TV:n. Nu utgör varje livsmedelsbutik, galleria, snabbmatshak och elektronikaffär ett livsfarligt hot mot dina personliga filmkunskaper. Passa dig, var du än vilar dina ögon så kan en trailer projiceras där! Det är numera ett heltidsjobb att undvika filmtrailers. Ibland känns det nästan som att det är fult att inte vilja veta saker i det här informationskåta samhället vi lever i.

När jag inte vill veta något om en film, då har jag full rätt till det.

Hur uppkom det?
Det började med att jag slutade läsa på baksidan av filmfodralet, sen slutade det (hoppas jag iallafall) med att jag heller inte kollar på filmtrailers. Filmaffischer räcker!

Undantag?
Om någon person uttrycker en djup önskan att få spela upp en trailer för mig, då går jag med på det, oftast.

Jag ser oftast dom fem första sekunderna av en trailer, bara för att se vad det är för film. Är det någon skitfilm är det fritt fram, ingen fara att utsätta sig för sånt.

Övrigt att tillägga?
Varför se trailers för filmer som jag vet att jag kommer se? Christopher Nolans nya? Den vill jag inte veta någonting om. Ungefär samma sak gäller spel. Om jag vet att jag kommer spela det så är det väl dumt att ta ett smakprov? Bättre att uppleva det i sin helhet på en gång istället.

Det enda som räcker! För övrigt påminner postern väldigt mycket om den här

Teasers, å andra sidan, är något att jag stöttar till 100%. Typ, en logga och ett enstaka citat. Är den tillräckligt skickligt gjord så ballar man ur bara av det. Jag minns teasern till Terminator 3, ett T i titan och så sprängs det ut en trea i det, backat av det välkända musikstycket som Terminator gjort sig känt för. Pulsen gick upp fyrfaldigt!

Tyvärr visade det sig att teasern var ungefär tusen gånger bättre än filmen.

Princip eller tvångstanke?
En princip som jag helt kan stå för och som jag tror alla tjänar på i slutändan. Mitt tips till dig är att ta reda på så lite som möjligt om dom filmer du planerat att se, det blir roligare så!

Religion i spel

Jag har skrivit mycket om Dante's Inferno tidigare och hur fängslad jag blev av spelets tema. Anledningen är troligtvis för att det är så väldigt ovant att se ämnena religion och tro tas upp i tv-spel. Fast inte så hemskt ovant kanske.

Spelbloggen Kotaku hade lagom till påsk förra veckan religionstema och har publicerat ett antal artiklar om religion i tv-spel. Den första artikeln handlar om varför man så sällan ser religion i tv-spel. Musik, film och böcker hanterar detta med bravur, varför ser man det så lite i tv-spelen? Argumentet att spelmediet fortfarande är så ungt och omoget håller inte tycker jag.

Artikeln tar upp mycket annat. Till exempel; i vilka spel har Gud faktiskt en roll? Och nej, inte "en Gud" utan Gud som i kristendomens/judarnas Gud. Svaret på den frågan är minst sagt oväntat.

I slutet av artikeln får skribenten till det väldigt bra, jag citerar:

"And that's where you hit the fundamental incompatibility. Games and religion are unsuitable for one another because of that value: Entertainment. It's not to say games can never have a redeeming message. It's not to say a faith has no thrilling tales to tell. But one's purpose is supposed to make you live better, while the other's purpose is to make life better, without putting too fine a point on it."


Läs hela artikeln här.


Den andra artikeln handlar om hur spel censurerats genom åren. Att Little Big Planet hamnade i blåsväder har nämnt tidigare, här tar dom upp ännu fler exempel på hur det klippts och skurits i spel. Kors på kistor ändras till bokstäverna RIP, kyrkor ändras till "Houses of Healing" plus mycket annat. Detta var tydligen ännu mer känsligt under 80- och 90-talet. Varför då?

Antagligen rädsla för bojkott, jag citerar:


"For all of the examples we can give of games having their religious iconography and themes toned down, perhaps the greatest loss to come from the schism that's formed between religion and gaming is all of the ideas that never came to fruition for fear of prosecution, or struck down by publishers unwilling to explore such themes."


Läs hela artikeln här.

Den tredje artikeln beskriver alla olika sätt vi fått spela som Gud. Den övervakande, allvetande "Guden" som interagerar på håll (Sim City/Earth/Ant/Tower, Civilization Command & Conquer, Black & White), eller Guden som rör sig nere bland människorna (Ōkami), inspirerar dom genom sin närvaro. Ōkami älskar ju jag, och att det tacklar känsliga ämnen har jag tidigare skrivit om. Skribenten berättar om sin upplevelse av spelet, ur ett Gudsperspektiv:

"And while I was a god in this fiction, I played pretty much as I would any gaming hero. Among the people, I did great things, but my actions felt less divine, more like another superpower or magic trick."


Läs hela artikeln här.

Jag håller inte med i allt som sägs i dessa artiklar. Men alla är helt klart värda att läsa igenom, få lite fast grund att stå på när det gäller religion i spel.


Saker som inte fungerar i skriftspråk: Smakupplevelser

En smakupplevelse är oftast en bra upplevelse. Att äta stillar ju en av dom starkaste drivkrafterna hos oss människor, därför är det inte så konstigt att vi alla njuter av mat! Doften, smaken, konsistensen, tuggorna och till sist, att få svälja. Det är verkligen fantastiskt.

Men att försöka fånga samma upplevelse i ord är närmast omöjligt. När jag läser texter där smakupplevelser kläs upp i fina formuleringar tycker jag bara att det blir pretentiöst, platt och faktiskt lite pinsamt.

Hur smakar något som är följsamt, lent och tydligt? Hur smakar det när man förnimmer en djup strävhet och en intensiv torrhet i eftersmaken? Hur smakar en framträdande framtoning? Vad i hela fridens namn är en rund smak? Och vad smakar egentligen Dr Pepper?

Nej, ge mig en högupplöst bild ackompanjerat av orden äckligt, gott eller asagott. Jag kan sträcka mig till användning av smakgrupperna alla lärde sig under lågstadiet, dom går ju alltid att relatera till: Sött, salt, surt och beskt. Men inte längre än så!

Nomnomnom

Säger mer än tusen driljadersdriljadersdriljaders ord


Jag menar, det blir så lätt flaxigt och uppblåst annars. Visst, man äter mycket med ögonen, men bara om dom vilar på en bild och slipper läsa.


Facebook, here I co...

Ja, jag har rört vid det här ämnet tidigare, jag vet. Men det är värt ännu ett inlägg:

Vad är det?
Jag har ingenting att göra med alla former av communities på Internet, Facebook inkluderat.

Varför?
Det vet ni alla redan, jag skrev ju om det här.

När, var, hur?
Tro mig när jag säger det här; att inte vara med i Facebook är mycket av en ståndpunkt, ett sätt att leva. Man går miste om en stor del av pågående skämt, events, kalasinbjudningar som man alltid får reda på sist. Att inte vara en del av detta kräver en daglig överlåtelse, effekten av det märks av tjugofyra timmar om dygnet.

Hur uppkom det?
Som sagt, läs om det här.

Undantag?
Jajaja, jag vet. Jag har fuskat. Jag har varit inne på min frus Facebook många gånger, sue me.

Övrigt att tillägga?
Nej, inte om du redan läst detta det vill säga...

Princip eller tvångstanke?
Princip, solklart. En personlig regel jag bestämde mig för efter min Lunarstormpsykos. Jag var rädd för att fastna i andra communities, så jag sa nej till allt. Men att fatta beslut baserat på rädsla är aldrig okej så... what the heck.


Sämsta sista bossen - plats 1

Spoilervarning för Super Mario 64, Super Mario Galaxy, några NES-spel och... meh.

>> Plats 5
>> Plats 4
>> Plats 3
>> Plats 2

Grejen med den här listan är att spelet ändå måste vara tillräckligt bra för att jag ska vilja spela till sista bossen. Jag menar, det är mycket möjligt att spelet baserat på filmen Jumper eller typ vilket annat filmlicensspel som helst har mycket värre sista bossar än alla på min lista. Eller vad sägs om Golden Axe: Beast Rider? Saken är den att dessa spel inte ens är värda att snurra i mina spelkonsoler.

Mycket skit finns det och jag blir mer kräsen för varje år som går. Därför är den här listan inte helt träffsäker. Den pekar mer på hur dålig sista bossen är i förhållande till spelet, alltså kontrasten till allt man precis upplevt. Och förstaplatsen knips av en dålig sista boss av astronomiska mått. Den står fortfarande obesegrad i tappa-hakan-dåligt, det har den gjort i snart tio år nu. För spelet var angenämt, bra, en trea. Nya miljöer, nytt redskap (F.L.U.D.D) och Mario i kortärmat på samma gång var nog lite för mycket förändring. Att städa är ju aldrig särskilt roligt, varför göra ett spel som kretsar kring det då?

Men sista bossen. Den kommer jag aldrig glömma. Aldrig aldrig aldrig. Den har byggt bo i mitt huvud, den kommer aldrig lämna mitt minne. Så gott folk, här kommer den! Den absoluta, definitiva, "One boss to rule them all", jättesämsta sista bossen någonsin:

 


1. Super Mario Sunshine - Gamecube, 2002
Det här spelet klarade jag tillsammans med en vän (samma jag kör Mass Effect med) under 2003. Vi lånade det av en klasskompis till honom, komplett med Gamecube och allt, generöst! Varje gång vi träffade den här klasskompisen frågade han hur långt vi hade kommit, vad vi tyckte om det och hur många stjärnor vi hittat.

Spelet går mestadels ut på att hitta stjärnor som är gömda på olika banor på olika sätt. Allt eftersom man hittar stjärnor öppnas det upp dörrar till nya nivåer med ännu fler stjärnor gömda. Det finns 120 stjärnor totalt men man behöver inte hitta alla för att komma till sista bossen.

Den här klasskompisen sade alltid en sak så fort Super Mario Sunshine kom på tal:
"Tro mig, spela inte sista bossen! Hitta alla andra stjärnor så kan ni räkna det som att klara spelet istället!"

Det här fick vi höra flera flera gånger och skrattade till varje gång. Inte kunde ett Mariospel ha en så himla dålig sista boss? Inte kunde en enskild boss förstöra resten av spelupplevelsen och få oss att tappa suget för spelet helt och hållet? Hur farligt kan det egentligen vara? Inte kunde den här bossen få alla våra investerade timmar i detta spel att framstå som slöseri med tid? Vi var helt enkelt tvungna att ta oss an denna boss. Vi var unga och vi var dumma.

Efter en knappt fem minuter lång sista bana (det är för kort) hoppar jag upp i ett hål som tar mig vidare upp till... någon form av kosmos. Svart är det iallafall. Jag står på kanten av ett... badkar. Badkaret står ingenstans, det bara... hänger fritt i luften. I badkaret sitter Bowser tillsammans med sin son Bowser Junior. Bowser lackar eftersom Mario stör hans semester.

Sista bossfighten sätter igång.

Holy lol, var ska jag börja?


Första anledningen till att avsky denna boss:
Han är på semester.
Bowsers ilska mot Mario drivs av hans attraktion mot prinsessan Peach. Gång på gång har Bowser kidnappat henne för att sedan misslyckats på grund av Marios hoppskills. Mario drivs av sin attraktion till Peach också, han vill rädda henne från den elaka Bowser. Men hela denna logik går i spillror då man istället råkar störa Bowser på hans semester. Var är drivkraften? Vilken superskurk går förresten på semester?


Andra anledningen till att avsky denna boss: Han sitter ner.
Bara det faktumet skapar väldigt goda förutsättningar för en kass boss. Han är så omotiverad att han inte ens orkar ställa sig upp. Såvida det inte är för att styra någon galen maskin så får faktiskt inte sista bossar sitta ner. Listan över bossar som sitter ner är inte särskilt smickrande:

Katt i KostymZombiegeneralEric von Burns
Chip 'N Dale: Rescue Rangers, Ikari Warriors, The Simpson: Bart Vs the World


Rescue Rangers får möta Fat Cat, eller som jag gillar att kalla honom, Katt i Kostym. Han försöker fimpa dig, bokstavligen lol. Se upp för askan från kattens cigarr och langa en röd boll i skallen på honom det. En lite märklig avslutning på ett annars jättebra spel.

Krigarna i Ikari Warriors slåss mot en zombiegeneral av något slag. Han sitter ner bakom ett skrivbord och kallar in massvis med soldater. Snacka om att delegera arbetsuppgifter. Lat är han och mycket riktigt, en väldigt dålig boss.

Bart Simpson möter Mr Burns släkting Eric von Burns som jobbar som filmregissör. Han sitter i en leviterande kamerastol som han inte har någon kontroll över, utan bara sitter där och kastar ett oändligt antal taltrattar. Odramatiskt och ganska lamt, vilket resten av spelet egentligen också är.

Kommer ni på några fler bossar som sitter ner?

I denna lista befinner sig alltså även Bowser. Han förstår väl att Mario kommer besegra honom och därför inte ens orkar ställa sig upp. Fast å andra sidan är det både svårt och farligt att stå upp i badkar. Han kanske yrkade på arbetsmiljölagen för att slippa den risken.

På tal om badkar...

Tredje anledningen till att avsky denna boss: Det är inte ens Bowser som är sista bossen.
Nej, precis. Bowser må vara med i spelet, han må attackera Mario och önska honom smärta och död. Men sista bossen är han tekniskt sätt ändå inte. För vad som egentligen behöver göras för att rädda prinsessan Peach är att verkligen begripa sig på det inerligt idiotiska med denna boss. Om du tänker riktigt noga kommer du nog på att...

Fjärde anleningen till att avsky denna boss: Det är badkaret som är sista bossen.
Marios uppgift är att förstöra badkaret så Bowser inte längre kan njuta av sin semester. Vit flagg, I surrender. Har du någonsin hört maken på sämre spelupplägg? Och av ett Mariospel dessutom. Snacka om megamiss. Mario har aldrig fysisk kontakt med Bowser under hela fighten. Visst, historien visar att Bowser oftast besegras genom att påverka miljön omkring honom, fälla broar och lura ner honom i hål, men ett badkar? Neeeej.

Det är skönt att veta att det finns människor som håller med mig. Andra listor över dåliga bossar innehåller oftast just den här bossen, till exempel här och här. Ingenting med den här bossen är bra, den är så dålig att den smutsar ner hela spelat man precis spelat igenom. Bossen gjorde hela spelet till ett slöseri av dyrbar tid. Ungefär som när Spiderman 3 släpptes och smutsade ner sina två föregångare. Minns du när ettan och tvåan var riktigt bra filmer? Det känns inte riktigt så längre, nu när trean existerar och skräpade ner vad som hade kunnat bli en strålande trilogi. Kolla in Dr Emmerich Browns intressanta teori här.

Nintendo har troligtvis insett misstaget och visade tidigt in i uppföljaren Super Mario Galaxy en mycket roligare version av en liknande boss, fast nu var det en bläckfisk i en vulkan istället. Och med sista bossen gick dom tillbaka till konceptet som etablerades 1996 i Super Mario 64, ta Bowser i svansen och langa iväg honom. Dom tar det säkra före det osäkra från och med nu! Jag är väldigt intresserad av vilken väg dom tar med sista bossen i Super Mario Galaxy 2 som släpps i maj.


För Nintendo kan göra grymma slutbossar! Kolla bara på New Super Mario Bros Wii, den bossen är helt megaawesome.

Och just det, slutdemot...
...
...nej, jag kan inte förmå mig att skriva något om det. Kolla på eländet själv om du vill veta vad som plågar mig.

Djup suck, ledsen smiley, gråtande smiley, förkrossad smiley och, till sist, hjärtesorgsmiley.


RSS 2.0