"Remember - no trailers"

Jag tycker väldigt mycket om film. Inte lika mycket som tv-spel, men jag gillar det skarpt. Jag vill uppleva filmer själv, på mina villkor. Inte bli tvångsmatad med film var jag än går:

Vad är det?
Jag tittar inte på trailers till filmer.

Varför?
För jag avskyr att få filmer avslöjade för mig och jag minns vad som händer i filmtrailers! Vi kan alla hålla med om att majoriteten av filmtrailers avslöjar alldeles för mycket. Alldeles särskilt gäller det den sista biten i varje trailer. Jag minns nästan alltid ögonblicksbilderna från dom sista fem sekundrarna. Du vet, när musiken når sitt klimax och det visas typ åtta filmklipp i sekunden:

Den gamla mannen som var ägaren av porslinsaffären i början av trailern ligger döende på marken, med filmens huvudperson lutandes över honom, gråtandes KLIPP En bil exploderar KLIPP Tjejen som var flickvännen från början står förskräckt, smutsig i ansiktet, med utsträckt hand och ropar "No!"KLIPP En båt exploderar KLIPP Dom två killarna som i början var barndomskompisar riktar pistoler mot varandra KLIPP En helikopter exploderar KLIPP Filmens titel.

Men schysst då, den verkar nice. Undrar hur filmen börjar?

Det blir omvänt efter att ha sett en sådan trailer. Man vet typ vad som händer under den sista tredjedelen när det egentligen borde vara den första tredjedelen som visas upp. Har du sett en trailer för någon form av komedi är det bara att gratulera, du har precis sett dom bästa skämten i hela filmen.

När, var, hur?
För tio år sedan var det här inga större problem. På bio är/var det bara att hålla för ögonen, stirra ner på popcornen och säga "BLÄBLÄBLÄBLÄBLÄ". Hemma var det bara att spola igenom filmreklamen på VHS-banden och titta någon annanstans än på TV:n.

Sen kom DVD med sina filmtrailers som inte gick att hoppa över (jag vet, det är inte så med alla).

Sen kom bredband, helt plöstligt kunde vilken hemsida som helst bli din värsta fiende. Korta och intensiva klipp från aktuella filmer kan dyka upp från ingenstans, precis bredvid artikeln du håller på att läsa. En snabb trailer visas innan det filmklipp du tänkte titta på, den är över innan du hinner reagera. Synd för dig.

Sen kom den platta TV:n. Nu utgör varje livsmedelsbutik, galleria, snabbmatshak och elektronikaffär ett livsfarligt hot mot dina personliga filmkunskaper. Passa dig, var du än vilar dina ögon så kan en trailer projiceras där! Det är numera ett heltidsjobb att undvika filmtrailers. Ibland känns det nästan som att det är fult att inte vilja veta saker i det här informationskåta samhället vi lever i.

När jag inte vill veta något om en film, då har jag full rätt till det.

Hur uppkom det?
Det började med att jag slutade läsa på baksidan av filmfodralet, sen slutade det (hoppas jag iallafall) med att jag heller inte kollar på filmtrailers. Filmaffischer räcker!

Undantag?
Om någon person uttrycker en djup önskan att få spela upp en trailer för mig, då går jag med på det, oftast.

Jag ser oftast dom fem första sekunderna av en trailer, bara för att se vad det är för film. Är det någon skitfilm är det fritt fram, ingen fara att utsätta sig för sånt.

Övrigt att tillägga?
Varför se trailers för filmer som jag vet att jag kommer se? Christopher Nolans nya? Den vill jag inte veta någonting om. Ungefär samma sak gäller spel. Om jag vet att jag kommer spela det så är det väl dumt att ta ett smakprov? Bättre att uppleva det i sin helhet på en gång istället.

Det enda som räcker! För övrigt påminner postern väldigt mycket om den här

Teasers, å andra sidan, är något att jag stöttar till 100%. Typ, en logga och ett enstaka citat. Är den tillräckligt skickligt gjord så ballar man ur bara av det. Jag minns teasern till Terminator 3, ett T i titan och så sprängs det ut en trea i det, backat av det välkända musikstycket som Terminator gjort sig känt för. Pulsen gick upp fyrfaldigt!

Tyvärr visade det sig att teasern var ungefär tusen gånger bättre än filmen.

Princip eller tvångstanke?
En princip som jag helt kan stå för och som jag tror alla tjänar på i slutändan. Mitt tips till dig är att ta reda på så lite som möjligt om dom filmer du planerat att se, det blir roligare så!

Kommentarer
Postat av: Henning

Så vitt jag kommer ihåg det så väntade du på Alice i Underlandet trailern när vi såg Avatar. Rätta mig gärna om jag har fel.

2010-04-13 @ 18:18:17
Postat av: Viktor

Vad menar du med "väntade"?

2010-04-13 @ 18:54:42
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Skog

vad lustigt, när jag tittade lite snabbt på affischen så tänkte jag "dark knight parodi?"

2010-04-13 @ 19:23:46
Postat av: Skog

vart går gränsen förresten? Du vill inte veta vad filmen handlar om, men genre då?

2010-04-13 @ 19:25:19
Postat av: JEB

Jag har för lite tid för att se på skit film, jag måste välja noga. Hellre en bra film som jag vet för mycket om än tio dåliga med många överraskningar (som ordspråket är)



Jag är nyfiken på hur dina principer kommer att förändras av att ni får barn.

2010-04-13 @ 21:38:03
URL: http://jebtolken.blogg.se/
Postat av: Viktor

Skog: Regissör, skådespelare, titel och genre går bra. Alltså allt som kan få plats på en filmaffisch!



JEB: Hellre en bra film i handen än tio skitfilmer i skogen, det är väl ändå så man säger? Ju mer tid man har, desto fler puckade saker kommer man fram till så... ja, mycket kommer behöva dras fram i ljuset vid den tidpunkten i mitt liv.

2010-04-14 @ 00:29:55
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: JEB

fåglar bor i skogen inte film.

2010-04-14 @ 09:41:38
URL: http://jebtolken.blogg.se/
Postat av: Henning

Vid närmare eftertanke sa du något i stil med "Hoppas att Alice trailern kommer". Detta hände ju ganska nyligen, vilket gör att jag inte riktigt kommer ihåg hur det var.

2010-04-14 @ 10:20:23
Postat av: Ludde

Jag måste få slå ett slag för oss vanliga personer, utan fotografiskt minne, som inte kan en hel låttext efter att ha hört låten genom någon persons hörlurar på pendeltåget.



När jag kollar på en trailer så är trailern oftast ny, dvs. Det är ett bra tag innan filmen i fråga har premiär. När detta sker så har jag i 90% av fallen hunnit glömma det mesta av värde i trailern, och minsn bara att "åh! den var cool! den vill jag se!"



Det känns nästan som att det är så det ska fungera, hehe.



Sedan finns det såklart trailers jag lackar på för att de visar hela filmen också.

2010-04-14 @ 13:32:11
Postat av: Skog

Det bästa med en filmtrailer är ju att man sållar bort skiten. en affisch säger ju inte alltid tillräckligt. tänk om det är ett crew du inte känner igen? En främmande regissör? då gör en filmtrailer hela skillnaden. Jag hade ju aldrig vetat att Percy Jackson var en jävla skitfilm om jag inte sett trailern.

2010-04-15 @ 18:11:42
Postat av: Viktor

Det är möjligt, men då går jag hellre på personliga rekommendationer. Ja, trailern för Perscy Jackson hann få ur sig ganska mycket skit på fem sekunder, så jag kollade på den också.



Shit va dålig den verkar vara. Min fru såg den på bio (lugn, det finns en naturlig förklaring) och hon gillade den inte alls.

2010-04-15 @ 20:32:46
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Daniel

hahahaha jag kollar på trailers ibland för att då slipper jag se skitfilmerna.. jag minns 95% av allt jag ser men det gör ingenting då jag är rätt känd för att kunna se samma sak ett par gånger.

2010-04-18 @ 22:43:23
Postat av: Ludde

ETT PAR?!



;)

2010-04-20 @ 00:15:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0