Princip vs Tvångstanke: Introduktion

Dags att introducera ett nytt inslag här på laktosfritt!

Det handlar om principer och tvångstankar och ifall jag kan se skillnaden på dom.

Jag fick lära mig vad ordet konsekvent betyder när en person använde det för att beskriva mig. Jag har inget emot principer, faktum är att jag gillar dom. Det gäller både dom som spelar roll men också dom som är helt onödiga. Principfast är vad man kan kalla mig.

När en spelkväll eller liknande kommer på tal är jag den första (enda) att föreslå olika slags regler den kvällen ska styras av. Speciell dresscode, ingen får somna innan 03.00, ingen får gå på toa såvida man inte förtjänar det, alla måste tilltala han som spelar bäst (alltså mig) efter en viss titel. Utsvävningar som dessa exempel var det iochförsig ett par år sen sist men poängen finns där. Att tillsammans skriva ner regler och även straff för den som bryter reglerna tycker jag är skitkul, sen att utöva det är ännu roligare.

Det var troligtvis där allt började, för under åren som gått har principer och regler växt fast på mig utan att jag riktigt vetat om det. Jag kanske bestämmer mig för hur en hissknapp ska tryckas på och fortsätter göra så tills jag helt enkelt måste göra exakt på det sättet, inga undantag. Vad som började som en rolig grej är nu en grundpelare i mitt kosmos.

Då har principen övergått till tvångstanke och bör avlivas. Det lättaste sättet att kolla ifall något är en tvångstanke är att mäta hur ofta man gör undantag och hur jobbigt det är att göra undantaget. Att göra ett undantag på en princip handlar ju bara om att kunna svälja sin stolthet.

Jag pratar inte om triviala saker som att ställa alarmklockor (alla har väl någon typ av tvångstanke när det kommer till det?), låsa dörrar eller komma på ifall man stängt av spisen eller inte. Nej, jag pratar om mobilvanor, spelvanor, plånboksvanor, matvanor, fickvanor, handfatsvanor, högtidsvanor, kameravanor, offentlig toalettvanor, filmvanor och så vidare.

Detta får fungera lite som terapi för mig, att ta kål på tvångtankar som skulle dödats för länge sen.

Med detta vill jag välkomna dig en bit längre in i mitt huvud. Det är vackert här.


Kommentarer
Postat av: Johan

Alltså ibland skrämmer du mig. Jag har suttit i ett par dagar efter att ha läst hela din blogg i ett svep, och funderat på när du och jag ska ha ett litet samtal om din "principer". Alltså ett filosofiskt ett, och så kommer det här. Samma med dina recentioner som vi pratade om igår på telefon.

För att vara så olika som vi är tänker vi mer än hyfsat lika.

2009-11-25 @ 23:10:30
Postat av: Viktor

Jag har funderat länge på att börja skriva om det här. Eftersom jag med regelbundna mellanrum retar gallfeber på människor på grund av mina fasta principer så vill jag pröva allihop, hålla dom över eld och se ifall dom överlever. För dom behöver ändå ett fylla ett syfte, inte bara finnas där.



Ja, jag håller med. Vi är på samma våglängd!

2009-11-26 @ 07:45:46
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Ludde

En ganska rolig inflikning på tvångstankar "stänga av spisen" vanor, är att det finns en kille på webhallen, som förövrigt heter Ludde han med av någon underlig anledning. Ludvig Ström, för att vara lite exakt).

Han kläckte något väldigt roligt häromdagen. För att inte glömma bort saker i sitt hus, och få tvångstankar om det, så lägger han olika saker på t.ex. spisen eller dörrhandtaget, fast det är bara imaginära saker.

Förra veckan la han t.ex. en avocado på dörrhandtaget, det hjälpte honom att komma ihåg att låst den, men på spisen lägger han alltid B-kändisar av någon konstig anledning..



Väldigt märkligt, men väldigt roligt :P

2009-11-26 @ 13:00:13
Postat av: Viktor

Ja, det var väldigt märkligt men ännu roligare! Bra idé av Ludvig Vik.. Ström. Säg mig, hittar Ludvig Vik... Ström även på imaginära kollegor med samma förnamn för att få bukt på sina tvångstankar?



Nej, nu skojade jag bara. Seriöst så var det en grymt bra idé. Ska pröva på det nästa gång jag känner något tvångsmässigt komma smygande. Kudos till honom.

2009-11-26 @ 15:53:50
URL: http://laktosfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0