Surf's up

Jag blev väldigt skeptisk när jag höll den här filmen i handen, vad hade den som jag ville ha? Har jag inte redan sett en animerad film om pingviner?

Jag trodde filmindustrin redan bockat av det djuret. Dom får ju inte göra två filmer om samma djurart, det fattar ju vem som helst. Såvida det inte handlar om en trött uppföljare det vill säga.

Tittar vi på faktan är det lätt att se hur processen gick till:

  • År 2005 släpps La marche de l'empereur, en underbart välgjord dokumentärfilm om hur kejsarpingvinerna förökar sig. Filmen blir en välförtjänt succé och resten av filmindutrin följer snart tätt efter. Allmän fakta: Gösta Ekman är berättarröst i den svenska versionen!
  • År 2006 släpps Happy Feet, en animerad film om... kejsarpingvinerna! Pappan i filmen tappar sitt ägg och barnet blir av den olyckan efterb... mon... mu... förståndshandikappad, eller det är vad föräldrarna först tror. Enligt mig en bra film, men inte mycket mer. Allmän fakta: Filmen har en liten musikal-thing going, tyvärr görs det en trist version av den annars underbara Queenlåten "Somebody to love" (spelades på mitt bröllop).
  • År 2007 snubblar Surf's up ut i filmvärlden. Hör och häpna; en till film om pingviner! Och den här gången ska dom surfa! Helcrazy, eller hur? Allmän fakta: Semidokumentär blandat med vanlig spelfilm är ett inte särskilt använt grepp i filmvärlden, men om det utförs på rätt sätt kan det ge glans till vilken film som helst, tydligen.
Surf's up överraskade med att vara riktigt rolig och riktigt bra. Inte lika bra som dokumentären den onekligen inspirerades av men den triumferar över Happy Feet. Jag satt hela filmen och tänkte högt för mig själv att "jag borde inte tycka att den här filmen är så rolig".

Men det är den. Plus att Shia LaBeouf är lysande när han ska babbla på och allmänt vara obekvämt tonårig, precis som han är i Transformers.

Surf's up är riktigt bra, se den! Allmän fakta: Den är bättre än Ratatouille.

Kommentarer
Postat av: Cem

Say what?! Bättre än Ratatouille?! De är ju den bästa filmen pixar har gjort (inte sätt Toy Story 3). Bold claim Viktor bold claim...

2011-05-13 @ 05:09:50
Postat av: Viktor

Nej, jag förstår inte charmen med Ratatouille. En råtta som lagar mat genom en människa Krang-style? Fett äckligt att blanda in råttor i matlagning. Den är mil ifrån Toy Story 2 & 3 och Up.

2011-05-16 @ 15:57:02
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0