Avklarat spel: Final Fantasy Tactics: The War of the Lions

För ett tag sedan klarade jag Final Fantasy Tactics: The War of the Lions. Det var troligtvis det mest komplexa spelet jag någonsin har spelat. En omfattande djupdykning i statistik och karaktärsutveckling. Tänk ett tokavancerat schackbräde med höjdskillnader, lägg till en enorm regellista som tar timmar att läsa igenom och förstå så har du en liten uppfattning om vad spelet handlar om rent speltekniskt.

Utöver det pågår en historia om ett kungarike som lider av en svår maktkamp där både politiska och religiösa profiler tar till fula knep och propaganda för att vinna. Dialogen är extremt välskriven, handlingen göra stora vändningar flera gånger om. Jag gjorde mitt bästa att hänga med men faktum är att det första jag gjorde när jag klarat det var att läsa summeringen på Wikipedia för att förstå mig på slutet.

Fyra nyanser av brunt

Efter två hela timmar (två stycken timmar!) av att lära mig hur jag spelar spelet så var jag igång och fick direkt lägga om mina tankar kring vad det här spelet skulle bjuda på.

Så här ligger det till, två tredjedelar av spelet tillbringas i menyer likt den ovan.

Tro mig, det finns tid att spendera där. Varenda siffra, varenda mätare, varenda ikon, varenda titel och varenda procenthalt du ser på bilden spelar alla en stor roll i vad den sista tredjedelen av spelet handlar om:

Überschack

Här är det sannerligen på liv och död, nästan varenda kamp i hela spelet var svettig till sista slaget. Som du ser kommer man inte undan menyerna här heller, men det är iallafall lite färggladare!

Final Fantasy Tactics: The War of the Lions var ett bra spel. Rent produktionsmässigt ett väldigt bra spel. Men jag kommer med största sannolikhet aldrig spela något mer i Tactics-serien. Med drygt 40 timmars speltid och ett krav på fullständig koncentration räcker det med det första som kom 1997 (jag spelade den uppdaterade versionen av samma spel till PSP från 2007). Missförstå mig inte, jag ångrar verkligen inte att jag spelade spelet, men statistikporr är helt enkelt inget för mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0