Killzone 2

När jag fyllde år häromveckan fick jag ett "presentkort" på Killzone 2 av tre vänner. En present jag är väldigt glad för eftersom detta enormt efterlängtade spel släpps om ett par dagar.

Faktum är att jag fick chansen att pröva det en kväll när jag lånade ett recensionsexemplar av spelet från en kollega. Så jag har redan lyckats roffa åt mig ett par Trophies. Det är spektakulärt, väldigt intensivt och vansinnigt snyggt.

Jag ser även fram emot att få använda mig av mitt trådlösa headset jag fick av, tro det eller ej, min svärmor i julklapp.

En annan sak jag har tänkt på är hur spelutvecklarna (Guerrilla Games) lyckats måla upp fienden i spelet som någon ondskefull men samtidigt extremt cool. Låt oss ta en titt på omslaget till första spelet:


Där har vi fienden, Helghastsoldater från planeten Helghan. Det är lätt att förstå att det här är skurkarna i spelet. Jag menar, masken på bilden är ju faktiskt pyttelite framåtlutad vilket tyder på allvarlig min vilket tillsammans med ögon i färgen orange tyder på fiende. Kristallklart.

Nej men seriöst, dom är riktigt coola och samtidigt ilskna. Jag gillar det skarpt. Lite som att ha en idol som du samtidigt är livrädd för.

Om det av någon anledning ändå skulle råda några tvivel om vem som är skurk så tar vi oss en titt på omslaget till uppföljaren:


Eh, ok. Här har vi en missnöjd person. Inte bara missnöjd utan ganska arg person. En person som vill skada mig, slå mig och under hela processen andas tungt genom sin gasmask.

Verkar han mer arg nu? Det beror nog på att han lutar sig framåt ännu mer än i första spelet.
Och ja, det är en han eftersom när en hon tittar allvarligt genom ögonbrynen/hjälmen så betyder det något helt annat än att kriga.

Under spelets gång är det lätt att dra paralleller mellan Helghastsoldaterna och deras hemplanet till Nazityskarna och deras imperium.

Faktum är att jag drar paralleller mellan Helghastmaskerna och ett annat imperiums maskar. Vi tar en titt:



Här har vi en Tie Fighter-pilot. Sätt ett par lysdioder i färgen orange bakom dom där svarta ögonen och vips har du en Helghastsoldat!


Men iallafall... det ska bli väldigt roligt att spela igenom Killzone 2.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0