Laktosintolerans

Jag har haft magproblem i många år nu och tycker att jag på dom flesta sätten lärt mig att leva med en känsligare mage än vad andra har. Det var först nu i somras som det uppdagades att vissa kvällar var betydligt värre än andra. Magen svällde upp och jag mådde allmänt dåligt.

Kan det ha något med gluten, laktos, nötter, fisk eller något annat sånt där som aldrig jag utan alla andra drabbas av? tänkte jag. Så det ledde till ett enkelt experiment:
Äta vanlig vaniljglass = Väldigt dålig mage hela kvällen
Äta laktosfri jordgubbsglass = Prima mage hela kvällen

Attans!
(Och det hade nog inget med jordgubbarna att göra)

Nu har jag ju något att fylla i när jag genomgår en hälsoundersökning. När jag ska åka på läger behöver människor fixa fram speciell mat för mig. Allt sånt där. Strul strul strul.

Hejdå vanlig mjölk, fil, yogurt, gräddfil, glass. Och listan görs längre för varje vecka som går. Wikipedia tipsade mig om att inte se det som ett problem utan försöka se lösningarna. Det låter bra, men jag ser allt detta som något väldigt mesigt och larvigt. Laktosintolerans liksom, inte ens en allergi. Som Seinfeld säger om laktosintoleranta: "They simply won't stand for it!"

Min fru gillar förstås inte att jag tänker så, hon tycker till och med att det är lite mysigt att köpa hem laktosfri mjölk och laktosfri grädde, laktosfri yogurt osv. till kylskåpet. Eller så gör hon det för att jag ska må bra.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0