Längdhöftning

Att spela spel är ganska olikt från att titta på film. Spel är ju interaktivt, det är väl den skillnaden som är enklast att se. En annan stor skillnad är att längden på ett spel beror på jag som spelar spelet. En film är X antal minuter lång, inte mer och inte mindre.

Ändå har jag under mina år av tv-spelande börjat höfta litegrann på hur lång tid det tar att klara olika typer av spel.
Valfritt Final Fantasy-spel till exempel, minst 30 timmar.
Valfritt GTA-spel, 20-30 timmar, inte mer.
Valfritt Metal Gear Solid-spel, högst 20 timmar.
Actionäventyr-spel (till exempel God of War, Uncharted, Gears of War) ungefär åtta timmar, max tio.
Strategi-spel, kring 15 timmar, max 20.
First Person Shooters, sex timmar ungefär. Väldigt få som går över tio timmar... förutom Unreal, det tog aldrig slut.

Att på ett ungefär veta hur tidskrävande ett spel är innan jag börjar spela det kan vara ganska skönt. Jämförelsevis kan vara bra att veta hur lång en film är innan du sätter dig för att titta. Ska vi se Lawrence of Arabia på typ 200 minuter eller senaste Rambo på typ 70? Jag behöver liksom ställa in mig.
The Legend of Zelda-serien brukar hålla sig kring 20 timmar, förutom Twilight Princess som nästan sträckte sig upp till 50 timmar. Helt sjukt långt för att vara ett äventyrsspel.

Vad jag vill komma fram till är att Okami som jag spelar just nu ger ingen som helst vink för hur långt det är. Jag har spelat det i drygt 15 timmar och har ingen aning om hur långt det är kvar. Ingen världskarta att se hur mycket av världen jag utforskat. Inga juveler/prinsessor/kristaller/medaljonger som jag ska samla/rädda X stycken av där jag kan på ett ungefär räkna ut hur mycket jag har kvar.

Det här gör verkligen inte spelet sämre på något sätt, det är bara en poänglös tanke jag fick när jag spelade igår kväll. Jag antar att svaret kommer med tiden... eller, i det här fallet så är tiden svaret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0