Lactrase

När jag upptäckte att både glass och mjölkchoklad står högst på listan över laktosbovar så slog jag näven i bordet och frågade Google; vad finns det för alternativ för en laktosintolerant att få äta Marabous och GB's bruna respektive vita guld?

Svaret  var Lactrase, en kapsel som innehåller enzymet laktas, ämnet som min kropp är dålig på att producera. Detta säljs på Apoteket i kapslar. En tablett tar kål på laktoset i 2,5 dl mjölk, man får ta max två kapslar åt gången. Kapseln bör sväljas hel men det går att sprida ut pulvret över det som ska förtäras. Pulvret smakar ingenting, i värsta fall blir maten något sötare.

Jag köpte en karta med tio kapslar för ett par veckor sedan och har testat det i olika situationer:

Situation 1:
Var: Födelsedagskalas
Varför: Glass
Hur många: 1
Hur det gick: Det här var premiären för Lactrase och jag trodde jag var tvungen att svälja kapseln hel för att det skulle funka. Jag har svårt för att svälja tabletter och piller och lyckades med nöd och näppe få i mig en. När jag då visste du svårt det var så fick jag inte i mig någon mer. Ingen märkbar skillnad, men den kvällen åt jag mycket glass och efter det mycket snacks. Ja, jag vet, jag är en puckad gottegris, sue me.

Situation 2:
Var: Pizzeria
Varför: Pizza (duh), jag gissar att det är all smält ost som är skurken
Hur många: 2
Hur det gick: Den här gången lyfte jag på osten och tömde två kapslar innan jag började äta. Inget rapande i timmar efteråt, mådde mycket bättre! (Utöver en vidrig mättnad då såklart)

Situation 3:
Var: McDonald's
Varför: BigMac, vet inte exakt vad som gör mig dålig, kanske dressingen?
Hur många: 1
Hur det gick: Jag passade på när jag ändå plockade bort dom två saltgurkeskivorna att strö ut en kapsel innan jag satte igång. Det gick bättre den här gången men det behövs troligtvis två stycken för att verkligen fungera.


Jag sparar den sista till något speciellt

Eftersom det inte funkar att svälja dom hela måste jag ju hela tiden öppna kapseln och strö ut pulvret. Detta gör min laktosintolerans så mycket mer märkvärdig än vad den är.

Men hallå, vad gör allt det där vita pulvret på din marängsviss?

Än så länge har jag bara testat mig fram i slutna sällskap, jag får se när det känns naturligt att i ett nytt sammanhang strö ut vitt pulver över min mat och luta mig till min bordsdam till vänster och säga:

"Jag strör alltid ut det i samband med maten, det gör resten av kvällen så mycket mer lätthanterlig"

Sen får hon gissa vad det är för något. Hmm, det här börjar växa till en riktigt bra samtalsstartare, och jag som alltid är i behov av såna.

Kommentarer
Postat av: Christine

Du börjar bli riktigt rolig nu, du hittar ditt språk och din smarta tråd. Härligt, stolt!

2009-07-03 @ 14:16:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0