Ta illa upp eller ner?

I början av 2008 dök det upp ett litet Flashspel på Internet vid namn Faith Fighter.
Jajamen, jag vred på mig i stolen också när jag först hörde om det. Först får du välja vem du vill spela som:
  • Gud (från Gamla Testamentet)
  • Jesus
  • Buddha
  • Budai (jag visste inte heller vem det var)
  • Muhammed
  • Ganesha
Sen är det bara att ge utlopp för sin intolerans! (Som utvecklarna så fint uttrycker det)


Gud (från gamla Testamentet) vs Ganesha

Spelet går alltså ut på att du ska slåss mot ovan nämnda religiösa ikoner.

Det dröjde inte länge förrän miljontals muslimer (dom kallade sig så, miljontals) blev upprörda över att deras profet Muhammed gestaltats, inte minst i ett sammanhang som detta. Spelutvecklarna respekterade detta och släppte istället en censurerad version av spelet där Muhammeds ansikte var övertäckt.

Detta räckte inte för alla dessa miljontals muslimer (dom var tydligen fortfarande miljontals) och dom fortsatte visa sitt avsky för spelet.

Istället släppte samma utvecklare en uppföljare vid namn Faith Fighter 2. Nu gick spelet istället ut på att du bara skulle trycka med muspekaren på alla dom ovan nämnda ikoner för att "ge dom kärlek och respekt" och det gällde att göra det snabbt och över alla på skärmen innan någon fick för lite kärlek och tynade bort!

När spelet väl var över, vilket det till slut oundvikligen var, möts spelaren av den här skärmen:


Game Over

Faith Fighter 2 går inte att vinna i eller klara på något sätt och det är uppenbarligen en satir riktad mot alla kritiska röster som tog så illa upp av första Faith Fighter. Det tyckte jag var ett helt lysande gensvar!

Men sen när jag tänker efter blir jag fundersam. Det blir jag oftast när jag tänker, fundersam alltså.

Borde jag tagit illa upp av Faith Fighter? Att kunna slåss som Jesus och göra attacker som kallas "Turn the other cheek", "Holy Cross" och "Holy Ghost". Borde jag blivit förolämpad? Håller jag inte min Jesus tillräckligt nära hjärtat?

Svår fråga. Är en förälder dålig ifall han/hon låter sitt barn leva med lite regler över sitt huvud? Det kanske är en konstig koppling för dig men jag ser ett samband här. Är det bättre att ta för mycket illa upp av saker än för lite?

Människor trampar ju gärna på det som är heligt.
Boken och filmen Da Vinci koden ser jag endast som underhållning.
Jonas Gardell skriver en bok om sin tolkning av Jesus, inga problem där inte.
Marcus Öhman, VD för 118 800 (bland annat en sms-tjänst som erbjuder sig svara på alla frågor som skickas in), svarar personligen på den inskickade frågan "Vem är Jesus?":
"Det är han som i den påhittade religionen kristendomen ska vara frälsaren. Sagan säger att han levde för 2000 år sedan och gick på vatten och hade sig."

Det här är ett bra exempel på något att bli upprörd över. Jag vet att dom säger sig bara svara på frågorna dom får, men vem är han att använda ord som 'påhittad' och 'sagan'? Nej, sånt snack om min Jesus gillar jag inte!

Jag är något splittrad, jag vill ha ett sinne för humor men ändå ha integritet i min relation med Jesus. Vi får se vad jag kommer fram till...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0