Avklarat spel: Braid

Egentligen klarade jag Braid då det släpptes i Augusti 2008, till Xbox 360. Tyvärr var det samma dag då GRINs (varning för subjektiv åsikt:) utsökta Bionic Commando Rearmed släpptes. Jag säger tyvärr eftersom det aldrig är bra när efterlängtade titlar släpps tätt inpå varandra. Då behöver dom slåss om köparnas uppmärksamhet och det förlorar båda spelen på.

 

Extra mycket tyvärr då Braid fick bättre betyg och överskuggade därmed Bionic Commando Rearmed annars väldigt bra betyg.

Braid var exklusivt till Xbox 360 och Windows ända fram till den 17:e November 2009 då det släpptes till Playstation 3 i Europa. Jag köpte det direkt för att få spela det igen. Och för att få troféer, såklart. Nu har jag även spelat igenom det med min fru och på ett litet sätt fått uppleva denna guldklimp på nytt. För nog är det underbart alltid, ett fenomenalt spel.

Du spelar som Tim, en man som letar efter sin försvunna prinsessa. Du kan springa höger och vänster, klättra upp och ner, dra i spakar och, sist men inte minst, manipulera tiden. Alla nämnda kommandon förutom det sista är väldigt simpla och lätta att sätta sig in i, vem har inte spelat ett plattformsspel tidigare? Men det är tidsmanipulering som är den här kakans fyllning. Men just när du tror dig ha koll på reglerna kring tidsförvrängning så skrivs dom om till nästa bana, som det bara finns sex stycken av. Men varje bana har unika regler som gör dom väldigt olika varandra. Förvänta dig huvudvärk, på ett bra sätt!

Inget av Braid är utspätt, det är 100% nya idéer hela tiden. Det gör det till ett ganska kort spel, men med ett så kompromisslöst tänkande kring spelets uppbyggnad spelar det ingen roll. Varenda sekund av spelet är lika mycket utmaning som njutning. Inga pussel repeteras senare i spelet i en svårare tappning, det är väldigt ovanligt i ett pusselspel.

Braid är vackert och mystiskt, det är inte enkelt och lustigt. Visst, dom uppenbara Super Mario-influenserna får en att dra på smilbanden, men det ligger hela tiden en tyngd och svärta över spelet. Vem är prinsessan? Vad hände egentligen med henne? Var det något som Tim gjorde? Hur fungerade deras relation när dom var tillsammans? Vad är det för misstag som Tim hela tiden pratar om?

 

Så här ser spelet ut, handmålat och färgsprakande


Jonathan Blow, moderhjärnan bakom detta spel, gjorde handlingen medvetet luddig för öppna upp för tolkning. Fegt kan tyckas men det har faktiskt skapat många intressanta diskussioner på forum världen över. Trots det luddiga kunde jag inte undvika att bli väldigt gripen av Braid. Det tar upp ämnen som misstag, förlåtelse och oskuld på ett sätt som känns väldigt vuxet. Musiken i spelet är ljuvlig.

Jag vill inte avslöja för mycket för jag vill visa det här spelet för så många som möjligt. Braid är nämligen ett spel som är enkelt att sätta sig in i, men nästan omöjligt att förstå helt. Jag vill att så många som möjligt ska få chansen att ta reda på var prinsessan tog vägen, eller åtminstone skapa sitt eget svar på den frågan.

Braid kostar cirka 90 kronor och är bland dom bästa spelen jag spelat.


Kommentarer
Postat av: Daniel

yey jag blir sugen på det asså!

2010-02-09 @ 18:42:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0