Krångliga kontroller

Det lagades mycket mat till Tjugofyrakyrkans nyårsfest. Pajer, kycklingfiléer, quornfiléer, lax, potatis, såser... ja, en massa mat helt enkelt. Det var jag och killen som är ihop med hon som fick gå från Alby till Tumba under den värsta snöstormen förra året. Under dom många lugna stunderna då maten antingen marinerades eller gräddades i ugn så pratade vi väldigt mycket. Tv-spel är alltid ett ämne jag gärna kommer in på och det gjorde vi.

Han har en historia av tv-spel bakom sig men har inte satt sig in i en ny konsol under hela 2000-talet. Den främsta orsaken är tydligen den för höga tröskeln som utgörs av kontrollernas ökande komplexitet. Den reaktionen är jag helt med på, speciellt om man spelade mycket under 80-talet då kontrollerna sällan hade fler än 10 knappar.

Nu har utbudet på knappar nästan fördubblats (17 knappar på Sonys och hela 18 på Microsofts), plus att två joysticks i princip är obligatoriskt. Plus att majoriteten av knapparna på handkontrollerna är tryckkänsliga och reagerar olika beroende på hur hårt du trycker på dom. Plus att både Nintendos och Sonys handkontroller reagerar på rörelser vilket därför tvingar spelaren att tänka på hur man håller handkontrollen. Det här är inte helt lätt alla gånger, även för mig som håller i en handkontroll nästan varje dag.

Jag hann till exempel spela Killzone 2 i drygt 50 timmar och tyckte hela tiden att snipern (krypskyttegeväret) betedde sig konstigt innan jag fattade. När man tittar genom kikarsiktet sköts finmotoriken genom handkontrollens rörelser, alltså dina handleder. Perfekt för dom pyttesmå rörelserna som kan krävas av en när man sniprar (kryppskyttegevärar).

Men visst kan detta avskräcka många som annars gillar att spela tv-spel. Det är nog ingen slump att handkontrollen till Nintendo Wii (som så passande kallas Wiimote) "bara" har 12 knappar (13 om man ska vara petig) och kräver oftast bara en hand.

Jag anser att problemet egentligen inte är att handkontrollerna har så många knappar och funktioner, problemet är att så många spel använder sig av allihop. Det är alltid befriande när kontrollen är så pass optimerad (optad i nördspråk) att några knappar inte alls används. Alla knappar behövs faktiskt inte alltid.

Några dagar senare hittade jag en seriestripp som perfekt visade detta problem (även fast en Playstation 2-kontroll inte känns så 2009). Perfekt för dig också som bara tittar på bilderna när jag skriver om spel.

Det är inte lätt att vara gamer

Kommentarer
Postat av: Daniel

hahahaha såå sant! jag tycker iofsig att wiimoten ibland är lite krånglig den med.. när vi spelade new supermario bros så gjorde jag bubblan med höger hand för att jag tyckte det var konstigt att släppa styrkorset :D

2010-02-08 @ 17:06:28
Postat av: odchudzanie

viewtifulviktor.se is super
[url=http://www.youtube.com/watch?v=mcLG-zdw0OY]Tabletki na odchudzanie[/url]

2012-11-04 @ 13:13:39
URL: http://www.youtube.com/watch?v=mcLG-zdw0OY

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0