Avklarat spel: Shadow Complex

Xbox360-exklusiviteter stoppar inte mig! Tack vare generösa vänner har jag genom åren kunnat spela allt från Bioshock, Star Wars: Knights of the Old Republic, Shenmue och The Legend of Zelda: Phantom Hourglass utan att ha behövt äga konsolen som spelet släpptes på.

Nu stod Shadow Complex på tur, ett spel som släpptes exklusivt till Xbox360 den 19:e september 2009. Det är ett plattformsäventyr vars utvecklares främsta förebild är Super Metroid. Bättre förebilder än så är inte särskilt enkelt att hitta, det är nämligen det bästa plattformsspelet ever. Jag spelade det hemma hos samma vän som jag klarade Pixeljunk Eden och Borderlands med.

Jag tänker inte dra en presentation av handlingen, den är för B för det (tänk B-action som gör sitt bästa). Det är istället utforskandet som utgör det här spelets stomme. Olika uppgraderingar till dina vapen finns gömda överallt och det är alltid en fröjd att hitta något nytt. Utforskande räcker dock inte att hålla upp ett spel rakt igenom då jag i slutet tappade drivet. Det beror nog även lika mycket på att min vän och jag skulle börja på ett nytt spel efter att jag var klar med detta. Därför var slutet lite av en väntan på det andra spelet. Fast sista biten av spelet var faktiskt inte lika bra som första halvan.

 

Plattformsspel 2009



Oavsett vad så är Shadow Complex ett bra spel, framför allt ett väldigt snyggt sådant. Det behövs fler plattformsspel idag och därför ska spelidéer som dessa uppmuntras.

Betyg: 3/5


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0