Medal of Honor recenserat

Stridspittar, se hit! Här är något för er, nämligen militärporr i stora lass. Att välja en realistisk och seriös riktning är bra då ingen annan försökt sig på det ännu, bra val av EA.

Det fanns inte särskilt mycket att säga om Medal of Honor. FPS-genren är på ett sätt uttjatad, det är svårt att skriva saker om det som inte redan skrivits. Speciellt nu när moderna krig är det nya Andra Världskriget (fram till 2007 var Andra Världskriget den stora grejen).

Men jag har försökt och min recension är nu uppe. Det blev min kortaste recension hittills.

En personlig reflektion är hur omslagen på spelen förändrats i och med att man lämnat Andra Världskriget bakom sig. Om jag ska analysera förändringen verkar det som om aktuella krig är mer opersonliga än historiska krig. Titta bara på omslagen på dessa spel om Andra Världskriget:

Kolla på Call of Duty 3, Jason Statham har fått tag på en Thompson och ba röjer!

Mycket skrik, intensiva blickar, pang-pang med vapen och peka hit och dit. Titta sedan på omslagen från spelen om krig i dagsläget (inklusive omslaget till Medal of Honor som var först ut i inlägget):


Helt plötsligt iskallt allvar

Hur många ansikten såg du nu? Plus att två av tre glider fram med neddraget vapen. Det är nog inte en slump. Att dagens krigsföring sker på en högst opersonlig nivå tror jag stämmer faktiskt. Inga flaggor och nationer att slåss för utan mer beräknande "frihetsoperationer" och inbördeskrig. Under Världskrigen var det personligt, nu är det ett väloljat maskineri. Krig är på sån rutin att man tar det med en arrogant axelryckning. Metal Gear Solid 4 (2008) tar upp det här ämnet och det börjar liknar verkligheten mer och mer. Eller ja, frågan är ju hur nyanserad den verklighet som jag tittar på är. De vill åtminstone att vi ska tro att det är så.

Ganska intressant och väldigt otäckt.

Kommentarer
Postat av: Ludde

haha!

CoD3 bilden är fantastisk!

Det var den första jag lade märke till, kul att du skrev om den du med.

2010-10-20 @ 16:30:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0