Dagboksinlägg #18

Dagens inlägg slog rekord i feedback. Jag minns tydligt att det var ett av de mest lästa inläggen jag hade. Vänner, bekanta och familjemedlemmar sa hur bra det var. Och faktiskt, det skrevs i helt rätt tid. Inför julen under andra halvan av tonåren.

Först är fattar man ingenting. Sedan är julen det bästa som finns. Sedan tycker man helt plötsligt att det är larvigt och barnsligt att uppskatta julen så pass mycket. Men kort därefter inser man vad man gått miste om. Barndomens passion gentemot julen. Och det gör väldigt ont.

Det är intressant att läsa det här inlägget nu tio år senare, extra intressant. Nu när jag själv ska få barn får julen en reboot. Men inte en gritty reboot som vi sett från Hollywood de senaste åren. Det här kommer vara sockersött, magiskt, kärleksfullt och alldeles alldeles... underbart. Det ska bli härligt att återuppleva julen ur ett barns ögon igen.

Inte mina egna ögon den här gången, men nära nog.

Och extra extra speciellt så är det inte bara dagens dagboksinlägg som är tio år gammalt, utan här kommer också en bild på mig som på dagen är tio år gammal, enjoy!


Jag saknar mig själv
11 december 2001

För ett par år sen var det också jul. Precis som det är nu.
Men då var det annorlunda..

Då var dom här tjugotre dagarna innan julafton i December en oändlig tid, nästan en smärtsam väntan. Positivt menat.


Man följde julkalendern varje dag och satt med kalendern i handen och log åt Sunes julkalender. Öppnade luckan för varje dag som gick. Åt en liten bit tysk choklad varje dag från en julkalender man fått från mamma.


Följde med pappa och köpte en julgran som man sedan julpyntade med försiktighet.

Gjorde julklappar åt hela familjen i slöjden. Fågelholkar, dukar, smörknivar eller kanske en lampa?

Vaknade tidigt på julaftons morgon med en julklapp i strumpan. Stiger upp och äter frukost. Ögonen tindrar stora som tefat när man ser alla julklappar under julgranen med allt sitt pynt.

Man lyckas trycka ner lite julskinka, lite janssons frestelse, köttbullar, prinskorvar och julmust.
Man hade ännu inte lärt sig Kalle Ankas jul utantill. Suckade när tjuren Ferdinand kom (även fast det är Arne Weises favorit).

Äntligen dags för att öppna julklappar!

Man får dom där julklapparna som man önskade sig av mor och far. Efteråt somnar pappa och man sitter med familjen och äter knäck och annat gott. Dricker julmust och är lycklig överallt. Ljusen är tända, familjen är samlad, julklapparna är öppna, allt är perfekt.


Det är annorlunda idag. Jag saknar mig själv för ett par år sen.

Julen är inte densamma. Jag har inte den gnistan kvar. Den där roliga känslan i magen som visade längtan efter julafton.
Okej, tjuren Ferdinand är fortfarande lika tråkigt och julmiddagen är lika god och underhållande.
Men det där barnsliga är borta. Nu är det för sent, julen kommer aldrig blir densamma. Jag saknar mig själv så mycket att det nästan gör ont.
Jag vill njuta av julen som jag gjorde förr.


Kommentarer
Postat av: Christine

!! Och nu är det dags för den mysigaste julen hittills!!

2011-12-13 @ 07:33:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0