Dagboksinlägg #19

Ungdomar måste debattera om följande saker:

  • Dödsstraff
  • Abort
  • Homosexuellas rättigheter

Det måste diskuteras och huvuden hårda som sten slås mot varandra om och om igen. Det handlar egentligen inte om att ändra någons åsikt, så fungerar inte omogna debatter. Man tränar sin egna åsikt och väljer då såklart att debattera kring de hetaste ämnena som finns tillgängliga.

 

Vad många heta ämnen egentligen handlar om är människovärdet. Är verkligen alla människor lika mycket värda oavsett hur små de är, hur gamla de är, vad de har gjort, vad de inte har gjort och vilket kön de föredrar? Och om de är det i teorin, är alla alltid beredda att omsätta det i praktiken?

 

När räknas ett foster som en människa? Är alla människor värda en andra, tredje och fjärde chans, oavsett vad de gjort? Är all form av kärlek lika mycket värd?


Kluriga frågor att besvara. För tio år sedan idag skrev jag ner mina åsikter om ett ämne. Här kommer det.

Henning envisas med att tycka att jag ser ut som Solid Snake på den här bilden, jag håller inte med

Kan vi inte döda någon?
29 december 2001

Mitt avtryckarfinger kliar, låt oss döda någon. Då får vi det ju mycket bättre.


Dödsstraff är det dummaste som finns.

”Hörrö du, nu har ju du mördat en massa oskyldiga människor. Vi gör samma sak för dig, då lär du dig tills nästa gång”.
Om en kille skjuter mig i benet så mår inte jag bättre av att skjuta tillbaka. Låt han få ett straff som tvingar honom till att tänka över vad han har gjort.

Om en kille HELT utan vilje råkar köra på och döda en annan snubbe en natt i september. Ska han straffas till att råka bli påkörd då också eller?


En människa har tagit en annan människas liv, ska han straffas med att förlora sitt eget då eller? Är det rättvist? Det handlar ju om hämnd.

Någon ärekränker mig, han ska också ärekränkas då.
Någon misshandlar mig, då kan vi misshandla honom tycker jag.
Då mår jag mycket bättre. Jag har då fått min hämnd då. Då är jag nöjd, bara jag får ta ut min hämnd.

Alla dom där klichéerna när hjälten riktar en pistol mot boven som har dödat hans pappa. Men innan han trycker av så springer det in någon och skriker ”nej! han är inte värd det!”

Det är ju sant ju!

Smart att visa att det är fel att döda, genom att själv döda.


”Det kostar ju SÅÅ mycket pengar att ha fångar i fängelset. Flera tusen kronor som vi betalar åt staten”. Handlar det om pengar?

Mycket vill ha mer.
Att nöja sig med lite är svårt, men att nöja sig med mycket är omöjligt.
Vill ni har ännu bättre skolmat genom att stödja dödsstraff? Vilken strålande livssyn det finns här i samhället. Man kan verkligen inte sätta ett pris på en människa.

Nu bor vi i ett land som inte stödjer dödsstraff, men om Sverige börjar göra det, då skulle jag skämmas över att vara svensk. Men som tur är så är det väldigt avlägset här i Sverige.



Om vi alla skulle börja stödja dödsstraff skulle vi alla bli mördare. Och inte vill vi bo i ett samhälle där alla är mördare?

Nä, just det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0