GTA III recenserat... efter att ha spelat det på min iPhone 4

För ungefär tio år sedan var jag i Kista på pluggdag med en klasskompis som bodde där. Jag gick på Mobila Gymnasiet och hade inte skoldagar varje dag. I slutet av pluggdagen började vi prata om Grand Theft Auto och hur grymma de två första spelen är.

"Men har du köpt trean ännu?" sa min klasskompis helt vardaglig.

Jag rös i hela kroppen. Fanns det en trea? Jag trodde honom inte, inte alls. Men han envisades med att säga at han sett det inne i Kista Gallerian, att man kunde köpa det.

När jag väl gick därifrån så var jag tvungen att få det bekräftat. Kan det verkligen ha släppts ett nytt GTA utan att jag hade en aning om det? Jag gick in i närmsta elektronikaffär som var någon pytteliten privatägd grotta. Och där stod det; på en hylla, helt ovetandes om vilken klassiker det skulle komma att bli. Jag var tvungen att köpa det, illa tvungen, trots att det kostade 699 kronor.

Väl hem och framför min Playstation 2 fick jag kraftiga och spontana skrattattacker bara någon minut in i spelet. Jag hade aldrig sett något liknande, GTA III skrev spelhistoria. Vänner och bekanta valfärdade till mitt vardagsrum för att se underverket, en del gick och köpte sin egna Playstation 2 efter att ha sett det. Sådan effekt hade det på människor. ALLA ville ha det.

Det var garanterat sista gången som ett nytt GTA kunde släppas under radarn.

Tio år senare köper jag det för 38 kronor till min mobiltelefon. Min recension av det är nu uppe på FZ.

Och God Jul på er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0