Dagboksinlägg #13

Att vara kristen och stå för det är inte alltid lätt, ungdomen måste vara den svåraste tiden. Då ville man helst vara som alla andra och inte sticka ut med omoderna åsikter om abort och homosexualitet, två ämnen som tonåringar älskar att diskutera.

Därför blir jag lite stolt över mig själv när jag läser dagens inlägg (som kommer en dag för sent). Det sker väldigt subtilt men jag minns att det var en ståndpunkt jag inte tagit tidigare så pass offentligt. Att våga tala ut att det finns en Gud, en frälsning och en sanning är inte särskilt bekvämt eftersom människan idag mer än någonsin vill att allt ska rätta sig efter denne och inte tvärtom. Men jag står fast vid min åsikt lika mycket idag.

Våra kroppar är tempel, något man ska vara rädd om. Vi har ett ansvar att ta hand om dem. Att likna den vid en campingplats var något jag fick ganska mycket positiv respons på minns jag.

Del 3 av Hennings spontana fotoprojekt (Del 2 här)

Man lever bara en gång
17 juli 2001

En fantastiskt dum sak att säga när man gör något dumt.
Folk som röker, dricker etc. etc. brukar försvara sig genom att säga så.
En mesig och fånig sak att säga.
Varför slösa bort en sak man bara har ett av på smutsiga saker?
Om du fick en ovärderlig kudde av någon, skulle du medvetet spilla kaffe på den?
Det vore en förolämpning mot personen du fick den av, eller hur?

Testa mycket saker här i livet, men helst saker som inte smutsar ner dig. För vad ger det dig om du medvetet sätter dig själv i en riskzon där du lätt kan falla för begäret där drogen som slår ner dig viger sitt liv åt att skita ner dig och göra dig beroende? Låter det positivt? Inte för mig.


Du är den lilla pappersbiten som leker med den stora brasan. Du ska inte tro att du är så stark när det gäller rökning. Ditt försvar kan så lätt brinna upp av den starka elden som du leker med.

Du säger att du känner dig själv och att du vet vad du håller på med.
Ja, du kanske känner dig själv men du känner inte cigaretten men cigaretten känner dig och din kropp redan innan den träffat dig, eftersom den har skapats efter att ta över din kropp och ditt begär.
Du vet vad du håller på med? Jag vet också vad du håller på med. Den enda skillnaden är att jag vet vad det leder till och det vet inte du...

Smutsa inte ner din kropp i onödan.

Se din kropp som en campingplats. Lämna den så som skulle vilja finna den.

Naturligtvis är det omöjligt att dö syndfri men det finns en man som kan hjälpa dig med det..


Kommentarer
Postat av: Henning Sjöberg

Efter 1 veckas dekadens i tält bakom mig (och yttligare en halv framför mig), känner jag spontant att campingplats referensen inte funkade för mig. FÖ, detta var skrivet 2001, 2003 åkte vi till Danmark...(mest en kul paralell tyckte jag)

2011-07-25 @ 20:07:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0