Dagboksinlägg #7

"Många bäckar små, gör en stor å"

Det där minns jag tydligt då vi gick igenom ordspråk tillsammans med vår fantastiska samhällslärare under högstadiet. "För det fungerar ju åt båda hållen!" tänkte jag och tyckte samtidigt att jag var lite världsvan och skitsmart. Många små problem blir till slut en flod av skit. Ur den funderingen föddes det här inlägget vi snart ska läsa. Lite experimenterande med versaler också, mycket spännande.

Jag blir lättad att jag knappt en månad efter att jag skrivit om Biljardjämförelsen tyckte det var pinsamt. Vilken insikt, redan då!


Det LILLA spelar roll
7 juni 2001

Jag skäms LITE över det senaste dagboksinlägget faktiskt. Men jag har en anledning, det blev för tjyvven skrivet mitt i natten.
LITE intressant att läsa det folk skriver under natten. Jag tror tankegångarna går LITE mer exakt då. Man flummar inte ut så mycket. När man är övertrött alltså, för att när man är jättetrött skrattar man åt allting. Hoppas du fattar mina tankegångar, de kanske är så exakta men det går nog.
Men det var absolut inte det jag skulle skriva om (jag flummade visst ut lite, hehe).
Det var det LILLA jag skulle skriva om.

Det är det LILLA som spelar roll. Det behöver inte alls vara positivt, kom ihåg det.

När något är LITET lägger man inte märke till det förrän det växer till något stort. Har du någon gång köpt skor och fått LITE skavsår och inte gjort något åt det?
Ajabaja.. Jag nämner det genom egen erfarenhet. Igår var jag på skolbal (bland de roligaste kvällarna i mitt liv, hittills) och jag dansade länge, med LITE skoskav hela tiden. När man då kom hem mådde stortån inte bra. Jag förstår inte hur jag lyckades med att få skoskav på stortån...
Har du varit sjuk någon gång, gjort en behandling och den hjälpte bara LITE. Du mår LITE bättre och tänker ”jag försöker ändå gå till skolan”. Inte bra. Du blir bara sjukare.
Man löser inte ogräsproblemen genom att bara klippa LITE i topparna, man måste dra upp hela roten också.
Det var de LILLA skrubbsåren som störde mest när man var LITEN, för att då sa bara mamma att det där inte är någon fara.
Det är det SMÅ sakerna som man grälar mest om. Vem diskar? Vem lämnade chipspåsen där? De SMÅ sakerna växer så småningom till något stort, fasansfullt och groteskt. Inte bra.
Det är de SMÅ nålarna och stickorna som stör mest.
De SMÅ sakerna som fastnar i ögat är heller inte att leka med.
Det är de SMÅ ljuden som stör mest under natten.
Det är de SMÅ ovanorna hos en människa som stör mest.
De SMÅ sakerna som är SMÅ till en början men växer sedan och är helt plötsligt det jobbigaste som finns.
Sen att de LILLA är så lätt att tappa bort är LITE irriterande också.

Det LILLA ska respekteras. Så fort du ser en LITEN brännässla ska du dra upp den och bränna (bränna brännässlan, hihi) den så den försvinner. Vänta inte tills det är en djungel där ute i trädgården, då blir det ju flera gånger jobbigare att fixa problemet.

Ta itu med dina problem så fort som möjligt, kom ihåg det.
För att det är ju den LILLA tumören i hjärnan som växer och sedan lyckats bli så stor att inte går att stoppa.
Så fort du ser fienden vid horisonten, skjut dem då. Vänta inte tills han kommit så nära att kan skada dig.
Döda den LILLA myggan innan du har armarna fulla med SMÅ myggbett.
Du kan slippa så mycket genom att ta itu med det LILLA först slipper du de stora (problem).
Genom att uppskatta det LILLA LITE mer blir det också en stor grej.
Lägg LITE mer tid i det LILLA.

Hoppas du förstod LITE av det jag just skrivit.


Kommentarer
Postat av: Christine

Men älskling, det där var ju bra!

2011-06-07 @ 21:39:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0