Dead Space 2

Sovmorgon idag = Sen spelsession inatt.

Då klarade jag Dead Space 2 och är idag en smula besviken. Ettan är ett superbt spel, från början till slut. Tvåan är ett steg snyggare, har mer varierade miljöer och en ny spelmekanik som är värd att nämna.

Annars är Dead Space 2 samma spel som ettan, vilket jag hade nöjt mig med ifall det inte vore för handlingen och vad den ger för effekt på spelandet. Huvudpersonen Isaac Clarke är inte frisk i sitt huvud, han förföljs av syner och spelet tar ofta gärna över kontrollen från spelaren för att låta Isaac ta sig om huvudet och se sjuka bilder framför sig.

Isaac tar sig om huvudet, en inte helt ovanlig syn


Det påminner om Halo 3 där Master Chiefs minnen av Cortana bubblar upp och spelet går in i slow motion. Eller i Metroid - Other M där Samus blir skräckslagen av Ridley. Eller i Gears of War 1, 2 och nu även 3 när grabbarna grus pratar över radion, alla rörelser slöas ner så man kan koncentrera sig på vad som sägs (för det var verkligen jätteviktiga saker de pratade om, tror jag... jag minns inte riktigt).

I Dead Space 2 var det ganska coolt i början, men efter fem mikrosammanbrott hade jag fått nog. Tyvärr fortsatte hallucinationerna hela spelet igenom.

Jag hade gärna också förstått mer av handlingen, för den kretsade mycket kring en sekt som kallar sig The Unitology Church. Bakgrundshistorien för sekten var riktigt trovärdig och varje stund som spelet spenderade på deras historia var väl användna minuter. Isaac var på något sätt viktig för dem, varför vet jag inte.

Annars var det exakt samma fiender, exakt samma sätt att döda dem på, nästan exakt samma vapen som ska uppgraderas på exakt samma sätt igen. Spelet hade nästan inga bossar (något inte hade så många av heller, men tusan vad grymma de var!), det enda som var mycket bättre från ettan var manövreringen i nollgravitation. Och så kanske möjligtvis att det aldrig någonsin behövde slänga upp en laddningsskärm när det skulle introduceras nya miljöer. Allt var helt sömlöst.

Spelet är bra, läskigt och äckligt, tro inget annat


Men ändå, jag är lite besviken. Det var samma sak igen, lite bättre på sina håll och lite sämre på sina håll. Hade handlingen varit kickass så hade det gått vägen men så var icke fallet. Dead Space 2 fortsätter på samma spår, det är välgjort och snyggt, men som en uppföljare till en sådan juvel som ettan är så kommer det inte lika långt upp.

BETYG: 3/5

P.S.
Att göra en Jak & Daxter och låta huvudpersonen vara knäpptyst under hela första spelet och sedan helt plötsligt låta honom prata i uppföljaren var ett märkligt val för ett sådant seriöst spel som Dead Space. Det hade varit okej ifall man lite skämtsamt fört det på tal vid något tillfälle (som i Jak & Daxter) men nu skulle man som spelare bara acceptera att det var på det viset. Ingen ville prata om elefanten i rummet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0