Fina, trojanska hästar

Fin är ett ganska mesigt ord. Kort och gott är det, inte mer än så.

 

Vad innebär ordet fin för dig? Använder du det för att beskriva hur något ser ut eller är?

Jag anser att fin och dess variationer sällan ska användas för att beskriva människor. Varför? Det är ett så pass tamt uttryck, av snygg, vacker, söt och stilig hamnar det sist på listan. Jag upplever det som att de flesta håller med mig om detta, kanske utan att riktigt tänka på det. För i vardagsspråk används nästan alltid fin i dess starkaste form. Alla har vänner, syskonbarn och kollegor som är de finaste. Var håller alla de fina hus egentligen?

Ett annat problem jag har med fin är att det ibland får en dold betydelse när det riktas mot människor.

"Åh, ni har så fina barn" låter i mina öron som "Åh, ni har så lugna och skötsamma barn".
"Ja, han var så fin" låter i mina öron som "Ja, han var så snäll och hjälpsam som gjorde precis som vi sade".

Fin tenderar att bli en trojansk häst man rullar in i konversationer för att få saker sagda om människor man kanske inte vill säga rakt ut. Fina människor, vad betyder det egentligen? Lydiga? Snälla? Snygga? Välklädda?

Det kan vara engelskans intåg i det svenska språket som format svenskans fin. Engelskans fine innebär ju inte alltid att man är just fine, istället används det ofta när man är missnöjd, uppgiven eller sur. Är det en slump att samma ord används för böter?

Eller så är jag helt enkelt ensam om att tycka detta.

Exempel på saker som i mina ögon kan vara fina på riktigt:
Tröjor och skjortor
Frisyrer och naglar
Träd och blommor
Fiskar och hästar
Gärningar och gester
Visor och dikter
Solnedgångar och stunder

Teckningar och färger


Kommentarer
Postat av: Skog

jag brukar faktiskt använda fin regelbundet, men jag använder det som en synonym/ ett samlingsord till söt/ bra/ vacker/ oskyldig.



Till en viss del håller jag med dig. om jag t.ex. säger att jag har fina vänner så menar jag antagligen att de är bra, pålitliga, snälla människor. Ungefär som du beskrev 'fina barn'. Fast jag menar såklart ingenting negativt med det.



Fint är inte särskilt tufft. Men det är väll ok?

2011-03-30 @ 14:12:15
Postat av: Viktor

Men är det inte lite underligt att fint är ett samlingsord? Det är inte något negativt egentligen, men jag gillar inte när ord smyger in andra betydelser än vad de egentligen står för. För när det blir öppet för tolkning så hopar sig missförstånden.



Men ja, fint är ok. Kort och gott är det, inget mer än så.

2011-03-30 @ 14:25:13
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Nicklas Mörling

Jag tycker det är ett fint ord!

2011-03-30 @ 21:10:10
URL: http://www.tjugofyrakyrkan.se
Postat av: Skog

Varför är det underligt att fint är ett samlingsord? Är inte 'tungt' också ett samlingsord på samma sätt? Förutom att tungt lutar mer åt 'häftigt'-hållet medan fint lutar åt gulligt.



Här får vi nog vara överens om att vara oens! Fint är bra!

2011-03-31 @ 07:48:34
Postat av: Ludde

Jag använder nästan aldrig fin för att beskriva någon som person, av just den anledningen du beskriver ovan.

Jag använder det därimot som, tjao, va heter det,

"reaktionsord" döper vi det till, då jag inte kan det riktiga ordet för det.

Exempel:

Viktor säger: Jag har fått jobb

Ludde svarar: Fint!

2011-04-01 @ 17:17:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0