Recensionsextravaganza!

Januari i år hände det oundvikliga, jag och min fru skaffade oss varsin iPhone 4. Vi är båda extremt nöjda, även fast jag redan känner av att jag är fullständigt beroende av saker jag tidigare klarat mig utan alldeles utmärkt.

För övrigt har jag ännu inte tappat den, jag bävar inför den dagen.

En av de främsta anledningarna till varför jag valde iPhone framför andra mobiler var den starka spelplattformen som har formats de senaste åren. Jag ville hänga på det nya fenomenet (bra spel för 7kr?!) när det fortfarande var någorlunda nytt och fräscht.

Och många av spelen till den här manicken är värda att recenseras. Metacritic har till och med börjat samla genomsnittsbetyg av spelen. Så här kommer en klump av mina mikrorecensioner av iPhonespel jag köpt och spelat tillräckligt för att ha en åsikt om:

Metal Gear Solid Touch
Ett unikt Metal Gear Solid räcker egentligen för mig att köpa hårdvaran det kommer på (Metal Gear är anledningen till varför jag har Game Boy Color, Playstation 2 och 3, GameCube och PSP). Lyckligtvis visste jag redan att det här inte var mycket att hänga i granen, så besvikelsen var inte så farlig. Huvudpersonen Solid Snake står stilla och spelarens uppgift är bara att sikta och skjuta under hela spelets gång. Som ett avancerat Duck Hunt, 20 år för sent.

Handlingen är ett referat av Metal Gear Solid 4 som framförs via stillbilder och text, b. Ful grafik, bra ljud och musik, ett par bra bossfighter. Ärligt talat, det kan väl aldrig gå helt fel när man spelar som Solid Snake?

PRIS: 15KR
BETYG: 2/5

Dead Space
Dead Space till iPhone knyter ihop handligen mellan Dead Space och Dead Space 2 till PS3 och Xbox 360 och erbjuder nästan samma upplevelse som konsolspelen. Sjukt snyggt, otroligt bra ljud och atmosfär (spela ensam, där det är mörkt och med hörlurar) och en helt okej handling som framförs av naturliga och avslappnade röstskådespelare.

Det sämsta med spelet är titeln. Det är alltid osmart att låta spin-offs heta exakt samma sak som spelet/filmen/boken det är baserat på, precis som i det här fallet. Sedan är priset lite för högt också, med tanke på att spelet går att klara på knappt fyra timmar.

Men fortfarande, en supertajt spelupplevelse.

PRIS: 49KR
BETYG: 4/5


Cut the Rope
Superenkel idé, skär rep så att Om Nom får äta godis. Fullständigt självklar fysik, perfekt inramning, en njutning att spela.

Lite för enkelt, och jag lyckades samla ihop alla stjärnor på ett par timmar. Efter det finns det inte mycket att göra. Men för 7kr är det mer än nog för att få valuta för pengarna.


PRIS: 7KR
BETYG: 4/5



DoodleJump
Har numera definierat hur ett framgångsrikt mobilspel ska se ut. Mysigt, charmigt, snyggt, utmanande och beroendeframkallande (bara en gång till). Går att spela hur länge som helst. iPhonens Super Mario, 'nuff said.

Det enda jag kan komma på som klagomål är skjutkontrollen, den håller inte samma klass som resten av spelet.

Och idag släpps en uppdatering som introducerar möjligheten att tävla mot varandra över wifi!

PRIS: 7KR
BETYG: 5/5


GunsNGlory
Ungefär som ett Tower Defence-spel där man spelar som mexikanska stereotyper. Man rör sig uppe på bergsplatåer och skjuter ner vågor av amishfolk som reser i karavaner i dalgångar. Med sina införtjänta pengar anlitar man mer banditer som har olika förmågor.

Det här spelet har bara ett problem; fast problemet med det problemet är att det fäller hela spelet. För uppe på de senare banorna blir det nästan ospelbart på grund av den precision som spelet kräver av touchkontrollen. Det funkade till slut inte för mig så jag la ner det. Lyckligtvis kände jag att jag vid det laget hade fått valuta för mina pengar, så det blir okej betyg ändå.

PRIS: 7KR
BETYG: 2/5


Tiny Wings
Ett gulligt spel med en bra idé som genomförs på ett utmärkt sätt. Att ett spel som innefattar att antingen hålla eller inte hålla ett finger på skärmen ändå känns så tillfredsställande är en bedrift. Design, kod, grafik och musik gjort av en person, Andreas Illiger. Respekt.

Att hjälpa den lilla fågeln att flyga är supermysigt. Glädjetjuten som den ger ifrån sig är det bästa i hela spelet. Men jag tror inte spelglädjen kommer hålla i sig särskilt länge, om inte spelet får ett lager som ökar svårighetsgraden ytterligare. Men med uppdateringar som i princip alla spel får till och från så är det såklart ingen omöjlighet.

PRIS: 7KR
BETYG 3/5

Kommentarer
Postat av: Cem

Undrar om du läser kommentarer för så gamla inlägg? I vilket fall som helst borde dy testa Ash. Det är ett underbart litet RPG på några timmar med grym dialog. Ett av de bästa spelen jag spelat på iPhone.

2011-05-03 @ 23:32:27
Postat av: Viktor

Självklart håller jag koll på kommentarerna till alla mina inlägg! (Jag får mail så fort någon kommenterar på något)



Jag har minne av att du skrivit om Ash på Facebook tidigare, stämmer det?



Ett RPG på några timmar? Hinner man med så mycket då? Ja, jag kanske kan spana in det, när jag är klar med Final Fantasy I och II som jag köpte billigt till iPhonen för ett tag sedan.

2011-05-04 @ 09:22:19
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Cem

Jo de har jag säkert gjort.

Skrev också min första kommentar på AppStore för detta spel.

Man hinner med precis lagom mycket så man inte blir less på det.

2011-05-04 @ 16:19:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0