Är gluten bakom allt detta?

Jag fick för ett tag sedan en kommentar på ett av mina gamla inlägg där en person tipsar om sin hemsida/blogg som tar upp en teori om var laktosintolerans kan komma ifrån. Den verkar vettig nog för att ta upp här.

I ett av de mer populära inläggen på den bloggen, Gluten - Källan till våra moderna sjukdomar!, beskrivs det hur gluten är boven bakom många olika saker som många människor lider av. Saker som ADHD, ADD, Damp, Autism, luftvägsbesvär, infektionskänslighet, små febertoppar, eksem, diareé, förstoppningar, uppsvälld buk, övriga mag/tarmbesvär, bristsjukdomar. Och även såklart, laktosintolerans.

Här kommer en smal sammanfattning av ställningstagandet som görs, så som jag tolkar det i alla fall:

Tydligen ska gluten vara problemet som gör oss västlänningars magar så känsliga och instabila. Vi har malteknik där glutenet exponeras mer än tillräckligt, plus att i många bagerier så tillsätts extra gluten i bakverken (varför de gör detta förklaras inte). Denna alldeles för höga glutenhalt i mång av de saker vi äter (matbröd, pasta, en himla massa olika mjöl-, vete- och klisorter som finns lite överallt) har gjort att majoriteten av oss lider av glutenintolerans, eller celiaki om man vill ha ett fint ord för det.


Därför angriper kroppens immunförsvar tarmslemhinnan. Varför den gör det förstår jag inte riktigt men det ska den tydligen göra. Jag citerar:

"Kroppens immunförsvar “anfaller” tarmslemhinnan och börjar bryta ner denna pga Glutenet som immunförsvaret nu uppfattar som ett gift, och tarmslemhinnan uppfattas nu som kroppens fiende, immunförsvaret försöker “eliminera” källan till skadan genom att “förstöra” tarmslemhinnan för att på så sätt skydda kroppen."

Detta ger då upphov till en rad olika problem med människokroppen, det som jag räknade upp innan. Läkare och forskare ska alltså vara någorlunda medvetna om detta men är ändå mer intresserade av behandla biverkningarna.

Såna här jordnära konspirationsteorier har jag svårt att ta till mig, men resten av texten är värd att fundera på. Många har kommenterat positivt på blogginläggen och även på Facebooksidan som finns om detta.

Jag är inte villig att hoppa på tåget bara sådär, jag har redan ägnat mycket tid och pengar på att testa olika preparat för att få en lugnare mage. Men jag ska ta mig en funderare i alla fall.

Få se nu, jag äter mycket pasta och väldigt mycket pannkakor... Ajajaj

Kommentarer
Postat av: Mia

Jag är enormt mycket emot dessa teorier om att gluten är roten till allt ont. Min högst personliga åsikt är att många som påstår vara känsliga mot gluten i mångt och mycket är inspirerade av lågkalori-dieter och att det i många fall är ett uttryck för en slags ätstörning, en nisch av renlevnadsätstörning.



Jag läste nyss abstactet till en svensk medicinsk studie om just "coeliac disease". Där menar man att det är en genetiskt beroende kronisk sjukdom som kan bero på immunologiska faktorer.



Helt klart är att magen och alla dess sjukdomar och bekymmer inte kan diagnosticeras rätt av dagens medicinska kunskap. Det finns så mycket vi ännu inte vet om kroppen. Men jag tror att många som tror att de lider av någon mild släng av glutenintolerans egentligen har IBS.

http://www.netdoktor.se/mage-tarm/?_PageId=509

2011-05-10 @ 16:03:26
Postat av: Viktor

Ja, din teori om renlevnadsätstörning känns mer jordnära (och vettig) än att läkare världen över skulle vara med på någon slags konspiration mot oss stackars människor.



Jag har hört en del om IBS tidigare. Det tillståndet måste vara något slags skyddsnät för läkare att använda när någon har problem med magen men någon orsak/diagnos inte går att hitta. Sedan får även oroliga själar ett namn att hålla om när det inte finns någon som kan säga vad felet är med dem.

2011-05-10 @ 16:15:08
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Mia

Ja, fast jag ser det inte riktigt så.

Det som läkarna INTE säger är ju "Den moderna medicinska vetenskapen är inte tillräckligt omfattande, vi vet faktiskt inte allt än. Vi kan konstatera att du har bekymmer med din mage som liknar det som många andra har, vi kan sammanfatta symtomen med ett begrepp som kallas IBS".



Det är ingen slask-diagnos i grunden, även om många hanterar den som det.



Det är ju tyvärr så med många långvariga kroppsliga besvär (typ som fibromyalgi), att känner medicinen inte till något bot eller fungerande lindring, så ogillar många inom vården den, just för att dessa bevisar hur lite man egentligen kan eller vet... Klart man ogillar något som påpekar ens okunskap!

2011-05-11 @ 19:26:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0