Problemet med ordet laktos

Jag är väldigt fundersam kring vad problemet med ordet laktos kan tänkas vara. De allra flesta är undviker att koppla ihop det ordet med andra ord. "Laktosfri" eller "laktosintolerant" hör jag egentligen talas ut ganska sällan. Istället får jag höra "laktos" som ett samlingsord för dem.

Just det, du är laktos. Då vill du väl ha laktosmjölk i kaffet.

Nej, jag är inte laktos och laktosmjölk är just det jag inte vill ha i mitt kaffe. Alla typer av människor gör sig regelbundet skyldiga till detta. Även proffesionell serveringspersonal, tro det eller ej.

Varför är det så? Folk säger inte "gluten" när något egentligen är glutenfritt eller när någon är glutenallergiker.

En av gångerna då människor fått det rätt var när jag var i London och gick på flådigt Afternoon Tea. Då kom kökschefen ut och berättade för mig vad för typer av tilltugg de hade förberett särskilt för mig. Extremt bra behandling av situationen, min mage var minst lika tacksam. Aldrig har jag mått så bra efter att ha suttit ner i tre timmar och bara småätit och druckit te.

Men vad annat kan man förvänta sig av en hotellrestaurang som har en närmare två meter lång herre med enorma polisonger i frack och hög hatt som öppnar dörren åt en och kallade oss för "chaps 'n chaperones"?

Kommentarer
Postat av: Susanne

Åh, coola namn! Det värsta är ju när man blir kallad "Ma'am". Typ, är jag 45 eller??!

2011-05-27 @ 09:46:44
Postat av: Viktor

Stencoola namn, helt klart! Och ma'am känns lite dammigt, det håller jag med om.

2011-05-27 @ 15:55:14
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0