HDiHD: Hur allt började

Nyhemsveckan 2007

Det var en sensommardag år 2008. Jag och Ludde, (aka Linslusludde under den tiden) jobbade rygg i rygg med varandra på GRIN. Under dagarna jobbade vi tillsammans, under lunchen tränade vi tillsammans, under kvällarna hängde vi tillsammans. Det var mycket Ludde helt enkelt! Utöver det var jag även nygift, livet var extra bra.

Ludde hade ganska nyligen fått sitt hemmabiosystem komplett med en oerhört bekväm soffa som var brun. Under arbetsdagarna när vi inte satt och betygsatte låtar i vår gemensamma mp3-samling så pratade vi mycket om filmer. Några återkommande filmtitlar var Transformers och Iron Man, två filmer som han gärna ville visa mig med sitt system, då de tydligen gör sig riktigt fina i (2008 års hetaste ord:) full HD.

Det där f:et i full HD lade vi också alltid extra tyngd på, för det var det nya heta. Elektronikkedjorna gjorde reklam för HD-skärmar och ens föräldrar började bli sugna på plattskärmar. Men vi var redan förbi det stadiet och för att poängtera det så var det där f:et i full väldigt viktigt.

När jag tänker efter är det mycket möjligt att fascinationen över full HD var en del av det som födde fram detta.


Två mer eller mindre bra filmer som gör sig extremt bra i full HD

Jag hade inte sett några av filmerna och att titta på en 46 tums skärm lät minst sagt suktande. Det var just i det skeendet som det föddes.

"Vi borde göra en heldag med de här två filmerna. Träffas tidigt, äta lunch, kolla på film, spela tv-spel, äta middag, kolla på film, äta godsaker och spela ännu mer tv-spel."

Idén lät för bra för att vara sann. Självklart skulle vi genomföra det! Och vi måste ha regler (såklart...)! Endast killar, endast mjukisbyxor och linne. Vad vore Sverige utan regler?

Den eftermiddagen föddes något som är minst lika aktuellt idag. Vi satte det första datumet för ett HDiHD. Namnet har vi fortfarande ingen aning om vem som kom på, så jag och Ludde tar gemensam cred för det. Så, vad är HDiHD?

Det är en Heldag i High Definition.

Visst är det lite pinsamt att förklara namnet ibland, men det sammanfattar perfekt vad det är! Så, nu var datum satt, då var det dags att hitta fler deltagare...

Kommentarer
Postat av: Danielawesome

AWESOOOOOME! shit vad jag är lycklig att jag fick vara med från början och se detta spektakel formas till vad det är idag :D

2011-11-09 @ 21:10:31
URL: http://danielawesome.blogg.se/
Postat av: Viktor

Det har vuxit till något stort, helt klart!

2011-11-14 @ 14:09:47
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0