One Piece

Observera (typ): Spoilerfritt för en gång skull!

En extra fin dag sa jag till Daniel:
- Hörrödu Daniel, jag kan faktiskt tänka mig att börja följa en animeserie, men då ska det vara den bästa. Vilken anime är bäst?
- One Piece.


Svaret kom ut ur hans mun utan att blinka. Det var ingen som helst tvekan om att One Piece var bäst. Och Daniel har tittat mycket på anime, väldigt mycket. Hans kvicka svar räckte för att övertyga mig.

512 avsnitt senare och jag har inte ångrat det beslutet en enda gång. Det var någonstans runt avsnitt 30-40 som jag verkligen blev helt fast.

Att sammanfatta vad som gör det så bra tror jag blir ganska svårt. Kortfattat skulle jag säga att One Piece är en äventyrsserie som utspelar sig i en egen värld där det mesta kretsar kring pirater, onda som goda. Det är action, spänning, vänskap och väldigt mycket humor. En ungdomsserie för alla skulle man kanske kunna säga?


Serien handlar främst om Luffy och hans barnsliga strävan efter att bli nästa piratkung. Hans stora hjärta rymmer väldigt många skeppsmedlemmar, den växer till sig titt som tätt. Serien är inte rädd för att ägna lång tid åt att skildra de olika medlemmarnas bakgrunder, vad som gjort dem till vilka de är idag. Det ger ett djup i karaktärerna, ett djup som ofta lyfts fram trots en del flamsande och bondhumor (som ändå är väldigt träffsäker). Det gör att många av karaokesångerna i början av varje avsnitt kan vara vackra och sorgliga, japansk popsång till trots. Ja, jag pratar om dig Bon Voyage!

För att inte tala om alla andra karaktärer i världen som byggs upp. Utseenden och klädsel kan vara helt utflippade och skratten de olika skurkarna ger ifrån sig har blivit något av seriens signum att variera ordentligt beroende på vem det är.

Det bästa med serien är hur hela serien skildrar en värld. Allt sitter ihop, serien går ofta tillbaka till besökta platser och visar hur olika händelser påverkar dem, alla karaktärer har något för sig någonstans i världen. Hela politiska system målas upp, miljöpåverkan, rasism och andra fördomar. Allt pågår samtidigt och passar in.

Nåväl, allt står faktiskt inte rätt till. Några enstaka händelser kändes helt malplacerade och out of character (kan man översätta det snyggt?). Sedan återkommer det här fluktarsnusket lite här och var. En smula av det kan kanske skyllas på kulturkrock men ibland är det över gränsen.

Men att upprätthålla en röd tråd som är rolig, intressant och sjukligt spännande i över 500 avsnitt, det är inte illa! I min mening får serien gärna fortsätta 500 avsnitt till, det finns fortfarande väldigt mycket att se! Vaknar du upp en dag och tänker att du också kan tänka dig titta på en animeserie, välj One Piece i så fall.

Och tack Daniel!

Kommentarer
Postat av: Danielawesome

Älskar dig mer än One piece Viktor!

2011-11-24 @ 16:28:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0