En vanlig Internetdag

Jag får in många brev till redaktionen där ni läsare undrar hur en vanlig Internetdag ser ut i Viktors liv. Jag tänkte stilla er nyfikenhet och avslöja vad det är jag egentligen gör på Internet dag ut och dag in. Så nu, en helt vanlig Internetdag:


Facebook såklart. Annars har jag Kotaku uppe i princip hela tiden. Kotaku är en nyhetssajt maskerad som en blogg som rapporterar allt om spel. Attityden hos skribenterna är ibland lite för spydig för min smak, men det lättillgängliga upplägget gör att jag stannar kvar. Inga kategorier att bläddra genom, inga skrytsamma features, listor och recensioner. Bara ett enda massivt flöde av spelnyheter. Precis så som jag vill ha det. Även kommentarfälten är ofta fyllda med vettiga åsikter och intressanta diskussioner.

IGN, Gamespot, Gamespy, Eurogamer, Destructoid, 1up drivs också av vettiga människor med vettiga åsikter, men deras hemsidor är inte lika motorvägsanpassade som Kotaku.

Gametrailers besöker jag också regelbundet när jag vill mata mig med annat än text. Nya och gamla trailers till spel i alla kategorier går att hitta här.

Sedan är deras egna klipp om spel väldigt intressanta. Deras videorecensioner har hållit en hög standard i flera år nu. Är det något spel jag är intresserad av men inte kommer ha tid att spela så spanar jag in deras recension av det för att få mig en mer konkret åsikt. Retrospectives om Zelda, Metroid, Final Fantasy, Metal Gear Solid, Castlevania med flera är extremt välgjorda och värda att se igen och igen. Pop fiction som hanterar myter i spelvärlden är också riktigt bra.

Gametrailers subkategori Screwattack (som egentligen är en fristående hemsida men är för rörig att peta runt i) är också rolig/intressant att spana in ibland. Där är Angry Video Game Nerd (AVGN) bosatt och uppdaterar med nya klipp en gång i månaden ungefär. AVGN var det första jag såg i spelrelaterad Internethumor. Då var det såklart jättekul att se någon spela igenom gamla spel och filma sina reaktioner av det.

Men hans svordomar och gnäll blev snabbt ganska uttjatat. Vad som istället hände var att han blev intressant att titta på. Han letar reda på många gamla spel och göra tematiska klipp, han gör en del research om spelet han ska spela, och han spelar på många gamla konsoler som jag aldrig kommer kunna spela på. Ur rent faktamässigt och allmänbildande (i spelvärlden) perspektiv har han kommit mycket längre än sin humoristiska sida.

GamesRadar besöker jag också dagligen för att kolla in deras Featuressida. Ingen annanstans skrivs det så informativa och humoristiska artiklar om allt i spelvärlden.

Sedan har vi spelbloggarna. Petters och framför allt Jonas blogg på Gamereactor läser jag regelbundet. Emmyz följer jag också. En ny spelblogg som jag börjat följa är Johannes vs Tobias. Två killar som skriver väldigt bra om spel. Tyvärr uppdateras den väldigt sällan, särskilt i jämförelse med hur den uppdaterades i början av året. Lite tråkigt, men fortfarande riktigt bra innehåll.

Den officiella hemsidan till Rock Band 3 besöker jag ofta. Letar reda på låtar, hänger på forumen, föreslår låtar, väntar in nyheten varje fredag eftermiddag om vilka låtar som kommer till spelet veckan efter.

Sedan när suget efter spelnyheter och analyser lugnat ner sig går jag vidare.

Tjugofyrakyrkan.se, läsa lite nya blogginlägg och kanske lyssna på en låt?

Cracked.com är den bästa humorsidan på nätet. Jag har deras app till min iPhone, den laddar automatiskt ner deras senaste artiklar och videoklipp. Suverän läsning i alla möjliga ämnen. Några favoriter:

The Origin of the Exploding Fist Bump
The 6 Most Pointlessly Elaborate Movie Murder Plots
Why 'Star Wars' is Secretly Terrifying for Women

Thatguywiththeglasses.com är en samling Internetpersonligheter som recenserar, kritiserar, listar och skämtar om film, serier, spel, serietidningar och annan populärkultur. Fronfiguren som är just That Guy är mest populär, speciellt hans karaktär Nostalgia Critic. Han återupplever gamla filmer, reklam (!), tecknade serier från 80- och 90-talet och låter oss se hans reaktioner. Välgjort, intressant, vettigt och framför allt väldigt, väldigt roligt. Just Nostalgia Critic uppdaterar ungefär en gång i veckan. Nostalgia Chick är nästan lika bra, värt att kolla in.

Andra hemsidor jag hänger på när jag vill skratta:
Reddit
Extreme Advertisements
"Roliga bilder, lol (nu med regler)" (En tråd på forumet på Loading.se)

Och så har vi bloggarna. Lydias Plastjesus & Jag och Åsas Rymdhunden Lajka är lätt värda.

Sedan har vi raden av familj- och släkt som bloggar på SimonViklund.com, Are We There Yet?, Fru Nea och Mitt liv som mej.

Gamla klasskompisars bloggar (som jag inte känner längre men som är kul att läsa ändå): Kapten Jack och JohannaLundberg.net.

Och så var det med det!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0