Trailern till Dead Island

För det första: Allt är ju datoranimerat så inget händer på riktigt, men jag vill ändå varna känsliga tittare.





Den här trailern till Dead Island exploderade över Internet för drygt ett halvår sedan. Jag kan inte undvika att också bli väldigt gripen av den här tre minuter långa sagan om en familj som råkar ut för en zombieinvasion under sin chartersemester.

Nu blev den också precis utvald till den femte bästa speltrailern någonsin av Gametrailers.com.

Trailern lyckades med vad alla trailers vill lyckas med: Att få folk att vilja göra sig av med pengar. Vad jag vill ifrågasätta är hur falsk marknadsföring det här egentligen handlar om. Och jag pratar inte faktumet att den inte visar en sekund av själva spelet utan endast ett förrenderad videoklipp.

Nej, det jag stör mig mycket på är hur det är en reklamfilm som starkt berör tittarnas känsloregister med emotionell musik och vackra kamerarörelser och sedan kan själva produkten (spelet) inte backa upp dessa känslor för fem öre. Ja, Dead Island handlar om överlevnad mot zombies på en tropisk ö. Men det är tänkt att spelas fyra stycken samtidigt. I sann laganda ska man slakta zombies, klara uppdrag, hitta nya vapen och uppgradera sin karaktär tillsammans.

Känslan som trailern ovan förmedlar tycker jag skulle passat bättre till ett spel som Heavy Rain. Förlorade barn, familjedrama och sorg. Produktionsbolaget Axis som ligger bakom den här trailern skapade också den förrenderade trailern till Killzone 2 från 2005. Den var tydligare i att vara en vision på hur den färdiga produkten skulle vara. Men ställer man trailern till Dead Island och sedan själva spelet Dead Island bredvid varandra så är likheterna få. Och då känns det faktiskt billigt.

Trots att trailern är helt fantastisk.

Kommentarer
Postat av: Cem

Började kolla på GT's lista för att de verkade intressant undrar dock vad tänkte när de satte en av de absolut bästa trailerns någonsin på plats 92... Gears trailern med mad world är lätt top fem.

2011-10-03 @ 20:30:04
Postat av: Viktor

Jag har svårt att lista trailers överhuvudtaget. Tycker det är svårt att sätta betyg på dem.



...men borde inte releasetrailern till Bionic Commando Rearmed varit med någonstans på en lista över de hundra bästa?

2011-10-04 @ 14:32:14
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0