Kan man födas med principer/tvångstankar?

Nej, det kan man nog inte. Eller kan man? Man kan ju ärva utseenden och andra personlighetsdrag... Ingen idé att försöka besvara detta. Anledningen till varför jag tar upp det är för att jag kom att tänka på en återkommande händelse under min barndom:

I livsmedelsbutiken med mamma. Jag får lov att välja en glass ur GB-frysen precis innan vi går till kassan. När alla varor sedan läggs upp på bandet går jag förbi kassan och ställer mig vid nedpackningen. I jämn takt kommer varorna marscherandes mot mig, skakar och svajar till regelbundet. Kort därefter kommer min lilla Piggelin/GB Sandwich/Cornetto, great success! Jag sträcker mig upp och plockar upp den, men öppnar den inte.

Istället tittar jag upp mot mamma och frågar: "Har du betalat mamma?" Jag öppnade aldrig glassen förrän jag fick ett jakande svar på den frågan. Så här gick det nästan alltid till.

Det kan enkelt ses som ett tecken på god uppfostran, men just i det här fallet var det inte så. Min mamma frågade nämligen mig en gång vem som lärde mig att göra så, för hon hade inte gjort det. Hon tyckte självklart att beteendet var bra, men också lite märkligt att ha en sådan korrekt process över något jag egentligen borde kasta mig över.

Folk som inte gör på det här viset skulle jag aldrig kalla tjyvar, det är helt enkelt en fråga om definition: När äger man en vara? Jag ser folk ibland (okej, ganska sällan men ibland) som lägger tomma Cola- eller Drickyogurtflaskor på bandet och ska betala för varor de redan avnjutit. Det är för mig helt otänkbart. Helt.

I mina ögon är det inte mina varor heller när kassören scannat dem, utan först när jag betalat för dem får jag bryta upp/knäcka/klunka/svälja/tugga/läsa vad jag köpt. Att ens fundera över förhållningssätt till definitioner som dessa visar nog på att jag har en medfödd kärlek för principer och regler.

Kommentarer
Postat av: Cem

Ha ha! De här var kul. Jag har vid flera tillfällen när jag storhandlat eller liknande tagit en läsk och druckit under tiden jag handlat. Detta är på intet sätt olagligt så länge man har som avsikt att betala för sig. Aldrig någonsin har de påpekats av personal att det är fel heller utan de har tvärt om sagt att de är helt ok. Jag vet ju att jag kan betala för läsken så de är ju ingen som tar skada. Affären säljer ju till och med en läska jag annars inte skulle köpa.

2011-09-28 @ 15:50:30
Postat av: Viktor

Som sagt, jag skulle aldrig anklaga någon som gjorde på det viset. Men i min värld är det fullständigt otänkbart.

2011-09-29 @ 09:09:16
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0