Fredagskvällen den 19 april 2002

Jag och min fru fick första kontakten på Lunarstorm, jag berättade om den helt slumpmässiga händelsen förra året. Det fortsatte med ett fullkomligt trivialt mejlande fram och tillbaka under våren, sommaren och hösten 2001. I slutet av oktober samma år skickades sista mejlet, det dog ut helt enkelt. Det var enkelt att förutse, vi pratade egentligen om ingenting och vi träffades aldrig så det var bara en tidsfråga innan intresset skulle dalna. Jag gick ju numera på ett ballt gymnasium, hon var fortfarande kvar på samma trötta högstadium. Livet går ju vidare helt enkelt. Som tur var gick livet vidare mot det bästa tänkbara alternativet. Enligt mitt minne gick det till så här:


En fredagseftermiddag under våren 2002 var jag och mina goda vänner Henning och Jonathan på väg från Henning till Godismonstret (en filmbutik i närheten). På vägen skulle Jonathan stanna för att lämna/plocka upp en grej hos en tjejkompis som bodde nästan på vägen till filmbutiken. Både jag och Henning följde med Jonathan upp och in i huset, vi stannade i max en minut där inne. I hallen blev jag presenterad för en femtonårig tjej. Och...

(Ja... jag har ju tidigare ägnat ett inlägg om hennes fantastiska personlighet och karaktär, så då får jag faktiskt helt fokusera på det ytliga idag.)

Och... hon var skitsnygg. Snygg som tusan om du så vill. Hur snygg? kanske du undrar nu. Så snygg att jag inte lyckades snappa upp hennes namn när vi skakade hand och presenterade oss för varandra. "Christine" sade hon, jag hörde något om en kusin. Jaha, hon är kusin till tjejen som bor här?

Kusin eller inte, hon gjorde det bästa möjliga första intrycket du kan tänka dig. Jag, Henning och Jonathan gick därifrån och hade en härligt grabbig fredagskväll tillsammans.

Fyra dagar senare fick jag ett mejl på Lunarstorm:

-----

Tis 23 apr 17:56
Från: Cribban_87
Ämne: komer du ihåg mig?
hej...
kommer du ihåg att du och jag mailade ganska flitigt där ett tag när jag gick i sjuan och du i nian i Falkberg?
KOmmer du ihåg att vi aldrig träffades?
nu har vi gjort det! Du var hos en kompis till dig som heter Ellinor... du var där med en kille som hette Jonte och några till... jag var också där...!
Christine...!
så nu har vi träffats!

hur är det med dig nuför tiden då?


ha det!

-----

MIND = BLOWN

Jag har inte exakt koll på detaljerna kring den fredagen. Jag vet inte om jag hade varit i skolan den dagen (jag hade skoldagar två dagar i veckan då). Jag har ingen aning om vad för film vi hyrde på Godismonstret, om vi ens kom överens om någon film. Jag vet inte vad någon hade på sig, men sådant har jag aldrig varit bra på att memorera.

Men jag minns exakt var jag satt när jag läste det mejlet, i vardagsrumssoffan framför laptopen jag hade genom skolan, uppkopplad på Internet via telefonjacket. Jag minns exakt känslan i kroppen.


Jag minns hur jag kastade mig bakåt i soffan med uppspärrade ögon och handflatan mot pannan. Var det henne jag hade skrivit till?! Det var en helt sjuk känsla, att veta att jag hade varit smått dryg och arrogant mot värsta bruden. Mitt perspektiv ändrades på ett ögonblick.

Alltså; av en nästan lika slumpmässig händelse träffades vi, utan att jag visste om det. Hon såg direkt vem jag var och gjorde kopplingen. Jag tog i hand och bara log som ett fån, helt ovetandes om att jag året innan haft en mejlkontakt med den här pinglan under flera månader. Jag har fått veta i efterhand att innan vi kom dit hade de prövat olika smink- kläd- och håruppsättningar på varandra inför ett kommande födelsedagskalas. Kunde det blivit bättre?

Tisdagen den 23 april 2002, det gör den gångna veckans fredag till den 19 april, det gör den här dagen till något alldeles speciellt. För tio år sedan idag. Snacka om startskottet på något livsavgörande.

Idag tillägnar jag dig, min Christine, den här låten.

Kommentarer
Postat av: Christine

Bra dag för mig att kolla din blogg älsko!

De tio bästa åren hittills i mitt liv, let's make ten more!



Puss

2012-04-19 @ 15:42:25
Postat av: Anneli

Väntade med spänning att få läsa inlägget och förväntningarna väl uppfyllda efter att ha läst. :) Som jag så igår Du skriver otroligt bra och din blogg gör mig glad! Tack för att du delar med dig av dina personliga minnen och liv!

2012-04-19 @ 21:04:51
URL: http://norrlandshjarta.blogspot.com
Postat av: Nicklas

Fantastiskt roligt att läsa. Skulle bli ett utmärkt filmmanus.

Kärlek och glädje!

2012-04-20 @ 17:16:33
Postat av: Amanda

Vad kul att läsa! Som en film som man vet slutar jättelyckligt, och man känner huvudrollsinnehavarna.

2013-02-10 @ 17:55:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0