Metal Gear 25 år


I mars fyllde min fru 25 år, en milstolpe helt klart.

Och nu i juli samma år fyllde även min absoluta favoritspelserie 25.

Min kärlek till Metal Gear (Solid) är, som de allra flesta kärlekshistorier, en lång historia. Det är något jag skulle kunna ägna mycket, mycket och åter mycket text åt att berätta om. Jag har alltid valt Playstation före Xbox just på grund av Metal Gear (som är ganska så exklusiv för just Playstation), jag har skaffat en Game Boy Color, en GameCube, en PSP, två PS2:or och en PS3 för att kunna spela alla titlar direkt, jag fick agera ut många fantasier under min svensexa då jag fick anta rollen som Solid Snake, jag var även utklädd till honom på mitt skolfoto i trean på gymnasiet och... vad var det min son hette nu igen?

Men mer än så ska vi inte hålla på idag. Nej, istället säger jag grattis till Solid Snake och hoppas på en värdig fortsättning på legenden de kommande åren. Att Platinum Games (före detta Clover Studio, alltså skaparna bakom Viewtiful Joe OCH Ōkami) fått äran att utveckla det kommande Metal Gear Rising gjorde mig alldeles ryckig i kroppen. Ett giftermål som gjort för enbart mig.

Och så vill jag tipsa om en dedikerad hyllningssida på 1up.com (inte .se) där de samlat massvis med skribenter som fått uttrycka sin kärlek, förvirring och kontrovers till Metal Gear i en massa artiklar. Jag har inte hunnit igenom allihop ännu, men kan verkligen tipsa om Patriot Games: America Through the Lens of Metal Gear där spelens stora fokus på politik och maktspel står i fokus.

En annan artikel som känns värd att läsa endast med tanke på sin titel är Mad Men Vs. Metal Gear Solid 3 där två verk som tar plats i samma årtionde jämförs sida vid sida gällande berättarknep och immersion. Väldigt intressant läsning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0