Bye bye Lovefilm (for now)

OBS:Är inlägget svårt att läsa på grund av reklamstinkande innehåll? Var lugn, jag gillar bara att skriva om lagliga, billiga och smidiga sätt att se på filmer och serier.
 
I nästan fyra år har jag varit aktiv kund hos Lovefilm. Ända sedan slutet av 2008 har det kommit filmer och serier på posten i rasande fart, oftast. Och en nöjd kund har jag varit, väldigt nöjd. Speciellt när de sänkte priserna ganska ordentligt under mitten av förra året.
 
Jag tycker deras utbud varit bra, kundtjänst väldigt bra och deras kommunikation under tekniskt strul och andra problem med tillhörande kompensationer varit fenomenal.
 
Men.
 
För ett par veckor sedan landade Netflix i Sverige. Med det kommer en gratis testmånad och med en så pass generös kundtjänst de har så fick jag erbjudandet som Spotify Premium-användare fick, trots att jag tydligen var lite sent ute. Så, gratis testperiod till och med mitten av januari.
 
Därför har jag precis pausat min prenumeration hos Lovefilm i tio veckor. I januari ska det stora beslutet fattas: Lovefilm eller Netflix?
 
Lovefilm har ett enormt utbud av filmer/serier/dokumentärer och även ett ganska bra utbud av streamingfilmer, men endast till PC.
 
Netflix är billigare, 79kr i månaden just nu (får se om det höjs senare) jämfört med paketet jag har hos Lovefilm för 139kr i månaden. Utbudet är ganska smalt just nu, men som den nyss lanserade tjänsten som Netflix är så är det helt ok. För tydlighetens skull: Det är mycket mycket bättre än Lovefilms streamingutbud.
 
Alltså; billigare och större utbud sett till Lovefilms streamingtjänst (som man får på köpet när man är kund hos dem). Men den absolut överlägset bästa funktionen hos Netflix är all hårdvara som stöder streamingen:
 
Jo jag tackar ja
 
Att förflytta sitt film- och serietittande mellan PC och iPhone är riktigt smidigt. Netflix är ju så smart att den lägger in bokmärken i alla filmer och serier man är igång med, så jag kan fortsätta där jag slutade oavsett vilken pryl jag använder.
 
Det bästa med Netflix
 
Det kan tyckas att jag spenderar tillräckligt mycket tid framför TV:n hemma med handkontrollen i händerna. Men att supersmidigt stänga ner mina bravader tillsammans med Ezio i Rom när frun kommer ut från nattningen av lillgrabben och smidigt hoppa in i Netflix och tillsammans fortsätta vidare med Chasing Amy är obeskrivligt bekvämt. Min fru är mitt uppe i att kolla om hela Ally McBeal under sina amningstillfällen under dagarna. Jag såg nyligen att Drive finns i utbudet, jag väntar bara på rätt tillfälle då jag dra igång den, själv i soffan.
 
Hittills är jag nöjd. Vi får se hur jag känner och tänker i januari.
 
Rent spontant ligger Lovefilm klart efter med sin avsaknad av program i min PS3 och iPhone. Faktum är att England fått streamingprogram i sina PS3:or, men att det är ett exklusivt avtal mellan Sony England och Amazon (som äger Lovefilm):
 
Step up your game Lovefilm Sverige!

Kommentarer
Postat av: jeb

En lösning är ju annars att flytta ett tag till det förenade kungariket, bara tills de löser det här.

Bra recension av tjänsterna!

Svar: Ja, det känns som en bra kompromiss. Bara det att jag inte vet om jag kommer få behålla alla streamfilmer jag samlat på mig hos Lovefilm (som kund får man typ två i veckan som läggs på hög) om jag säger upp mitt abonnemang.
ikto

2012-11-11 @ 09:33:09
Postat av: jeb

De hittar alltid nått sätt att hålla oss fast på

2012-12-04 @ 12:14:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0