Metal Gear Solid V och den nya röstskådespelaren

 
Hideo Kojima & gänget skapar förvirring och snurriga förväntningar än en gång med Metal Gear Solid V där:
 
1: De går från arabisk till romersk numrering av sina uppföljare:
          A: Metal Gear Solid: The Twin Snakes
          B: Metal Gear Solid 2: The Sons of Liberty
          C: Metal Gear Solid 3: Snake Eater
          D: Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots
          E: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
          F: Lolwut: Wat.
 
2: Det först utannonserades som två olika spel med helt olika titlar: The Phantom Pain och Ground Zeroes och:
          A: The Phantom hade inte ens Metal Gear Solid-stämpeln satt på sig. Istället fick de det att framstå som               ett helt nytt spel utvecklat av en svensk (!) spelstudio.
          B: Frontmannen för den svenska spelstudion hette Joakim (Kojima) Mogren (Project Ogre var                               projektnamnet för Hideos nya spel sedan tidigare)
          C: Den första trailern för The Phantom Pain är helt enastående, har du sett den? Den har flygande,                         brinnande valar och är i övrigt verkligen jättebra. Seriöst.
 
3: Röstskådespelaren för Snake, huvudperson/huvudpersonerna i hela serien skulle man kunna säga, byts ut och ersätts med ingen mindre än Kiefer Sutherland.
 
 
Mannen som de senaste tio åren är mest känd för herr Jack Bauer i serien 24 får alltså äran att bära vidare denna legend. Jag blev skrämd och fascinerad på en och samma gång när jag hörde om detta. Men efter att ha sett trailern ett par gånger så känns bra. Jag hade glömt att Kiefer kunde prata som en normal människa och inte småväsa/halvharkla alla sina repliker som han bara gjorde mer och mer mot slutet av 24.
 
Nytt blod, nya idéer, nya tider på nya konsoler. Metal Gear Solid går multiplattform. Jag hoppas det säljer fler spel åt Kojima och hans gäng, så Metal Gear Solid lever vidare.
 
För det är extremt roligt att vara ett fan av den här serien. Det spottas inte direkt ut uppföljare till höger och vänster och varje nytt spel tillför och förändrar både handlingen i stort och spelbarheten i grunden. Varje spel i det här speluniversumet är kanske ingen höjdare (Metal Gear Rising, jag kommer till dig senare) men man kan verkligen inte klandra Hideo Kojima att inte våga försöka. Så, nu börjar hypetåget mot Metal Gear Solid V och mina förväntningar är högt lagda. Jag hoppas bara jag hunnit inhandla en Playstation 4 tills det släpps.
 
Vad kan den faktiska orsaken vara för bytet av röstskådespelare? För det är en stor sak att byta bara sådär huxflux. Hideo Kojima har förklarat att han ville fräscha till saker och ting, men det låter som en tafflig orsak till ett så omfattande beslut. Enligt min expertis finns det tre orsaker till detta:
 
  • Det är rent ut sagt business, ett försök att göra Metal Gear Solid mer vinstdrivande och kommersiellt genom att koppla en Hollywoodkändis till projektet.
 
  • Planen är att göra en New Coke-rutin där man introducerar något nytt som ingen gillar för att sedan ta tillbaka vår käre vän David Hayter, alla blir glada igen och försäljningen ökar. Frågan är om han tas tillbaka till en möjlig uppföljare eller vad grejen är. Den teorin har växt fram efter att David Hayter tweetade detta i samband med nyheten om bytet:
Ah well, Can't fault @RealKiefer Great actor, good man.
The game will probably still be excellent. Like New Coke!
 
 
 *** SPOILERVARNING FÖR METAL GEAR SOLID 4 (ELLER IV ELLER... JA) ***
  • Metal Gear Solid V kommer utspela sig ungefär 10 år innan det allra första Metal Gear som släpptes 1987. Jag tror att Big Boss och Solid Snake kommer mötas för första gången antingen i detta spel (kanske ett friskt tidshopp i spelets epilog?) eller i en uppföljare, eller i en remake av ettan. Hur skulle det låta ifall de två herrarna fick sin röst från samma person? Inte särskilt episkt. Och när Big Boss och Solid Snake möttes i slutet på MGS4 hade ju faktiskt Big Boss rösten från Richard Doyle.
 
Jag tror såklart på det tredje alternativet, men det är ju för att jag vill tro det.
 
Som sagt: Det är väldigt roligt att vara ett fan av den här spelserien.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0