Gymnasiet: Sammanfattningen

Jag minns det som igår.
 
Engelskaläraren Hans delade ut resultaten från gårdagens glosprov på stavning av årets månader. Alla rätt! Förutom att jag stavat dem med små bokstäver, det blev halva poäng för varje månad. 6 poäng av 12 möjliga.
 
Hjärtat hoppade över ett slag och magen krampade ihop sig i smärtor som räckte hela dagen lång.
 
Min reaktion var inte särskilt konstig, jag förväntade mig alltid högsta resultat - med extremt lite rum för misstag. Jag var den duktiga, noggranna gossen som klev upp halvsex på skoldagar för att skriva ett extra kapitel på novellen som sedan länge redan uppfyllt kraven för antalet A4-sidor, FRONT AND BACK!
 
En pubertet (med allt vad det tillhör), 52 virtuella dagboksinlägg, en maffig framtidsångest och en stundande studentexamen senare är mitt mellanstadiejag ett minne blott. Planen efter min studentdag var att sommarjobba på Posten (ett jobb jag lyckades få trots hår i näsan) för att sedan rycka in i militären samma höst. Men efter de tre månaderna som Hemvärnssoldat visste jag ingenting. Och det gjorde mig livrädd.
 
Förberedd för framtiden var jag inte alls, inte särskilt sugen heller. Om jag var vuxen? Pyttsan, ungvuxen kändes fortfarande som 15 år bort. Det hela var som ett obestigbart (kan jag säga så?) berg.
 
Men ärligt talat känns det färdigbabblat nu. Så mycket text om gymnasiet, det räcker nu. Jag tror jag har givit en någorlunda bild om vem jag var under denna tid, speciellt för dig som inte var där. Det är färdigältat nu, jag har så mycket efter studenten att skriva om så jag tar och går vidare nu. Tack till dig som läser.
 
Jag rundar av med en punktlista.
 
Den bästa bilden att sammanfatta allt jag var: 
 
  
Det bästa ordet att sammanfatta allt jag var: Emo.
Ja, jag kan identifiera mig med väldigt mycket (inte allt) när det kommer till definitionen av ordet emo. Jag skulle kunna säga att jag var emo utan att veta om det. Det är inte förrän såhär i efterhand som jag kan se likheterna. På Urban Dictionary har ordet emo flest definitioner av hemsidans användare. Att läsa några av dem får mig att skratta rakt ut, både åt mig själv men också åt de som desperat försvarar ordets påstått heliga innebörd. Några utvalda citat från dem som gärna hånar begreppet (med all rätt):
 
"A group of white, mostly middle-class well-off kids who find imperfections in there life and create a ridiculous, depressing melodrama around each one. [...] They need to wake up and deal with life like everyone else instead of wallowing in their imaginary quagmire of torment."
 
"Normally a 15-17 year old teenager. Considers themselves to be much more in touch with their emotions than anyone else; whereas they really just feel sorry for themselves. Most emo's will claim to be depressed, or simply misunderstood. They think they are unique, and fail to realise that they actually look like half the teenage population of south england. You can recognise an emo by looking for these general characteristics: 
SKINNY JEANS (both boys and girls) The tighter the better. If an emo can hardly walk because of their jeans, then they've reached optimum emo status. 
STRIPEY JUMPERS. Normally black and grey. If you're a boy, this should again be worn as tightly as possible. Breathing comfortably is a luxury you may have to sacrifice. 
TATTY CONVERSE. Usually drawn on, as most emo's regard themselves as artists. 
BLACK LONG HAIR COVERING ONE SIDE OF YOUR FACE. Vision can be compromsised for style as an emo. Try and make it as greasy as possible. 

Finally, emo's MUST look down on everyone else, accuse them of being uncreative, judgemental, and the sole cause of their 'depression'."
 
 
Den bästa boken att sammanfatta allt jag var:
 
 
 
Den bästa filmen att sammanfatta allt jag var:
 
Du vet vilken.
 
 
Den bästa låten att sammanfatta allt jag var:
 
 
 
Och till sist; vad som bäst sammanfattar allt jag var:
 
Bild tagen härifrån.

Kommentarer
Postat av: Christine

Bästa älsklingen!

Du var underbart fin då mitt i allt emo. Och du är underbart fin nu.

❤️

2015-11-05 @ 09:19:30
Postat av: Amanda

Jättekul det där med definitionerna av emo! Sången var dessutom väldigt fin. Ser fram emot att läsa vad du skriver om härnäst!

2015-12-04 @ 22:20:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0