Hatten av för Basshunter

Det var nära att jag skrev "En hyllning till Basshunter" som överskrift men det skulle likställa honom med Sonic, och det vore sannerligen en överdrift.

Men jag vill ändå tillägna en tanke åt Basshunter. Jag talar naturligtvis om mannen bakom låten 'Boten Anna'. Idén till låten kom efter att Jonas 'Basshunter' Altberg förolämpat en tjej han då trodde var ett datorprogram, skriver Svenska Dagbladet.
På något sätt lyckades jag undkomma den här låten dom första månaderna den fanns. Det kanske är därför jag aldrig kommer glömma när två vänner spelade upp den för mig för första gången.

Det började med att vi sommaren 2006 satt i en av mina vänners pojkrum och dom satte på en parodi på låten. Nu minns jag inte hur den gick men den lät ungefär likadant och gjorde sig lustig över att Basshunter inte uttalar ordet 'bot' rätt. När dom märkte att jag inte förstod skämtet insåg dom att jag inte hade hört 'Boten Anna'. Dom satte på den och vad som följde är historia.

Tro nu inte att jag hamnade i extas eller någon annan euforisk känsla, så var icke fallet. För 'Boten Anna' är, med finast valda ord, en plojlåt. En ursäkt gjord till en skämtsam trancedänga. Jag skrattade gott när jag hörde låten och tyckte den lät rolig. Den riktiga reaktionen kom då mina vänner sa att samma låt spelas ute på dansgolven i Sverige, människor dansar till den här låten!

Jag trodde inte alls vad mina öron hörde. Basshunter hade verkligen intagit dansgolven. Och jag himlade med ögonen.

Men åren gick och fram växte en respekt för denna man, som för övrigt är typ två månader äldre än mig. Om jag lägger mitt misstycke till hans specifika musikgenre åt sidan för en stund kan jag säga att jag är glad för vad Basshunter har gjort. Att dra hela den här datanördskulturen in i rampljuset för en stund, göra den kommersiell, göra den tillgänglig. Jag gillar det. Att sjunga om botar, chatprogram och spelmoddar men ändå 'lyckas' som artist skulle inte vem som helst kunna göra.

Vilken annan artist har uppträtt både på Gröna Lund och Dreamhack och hållit sig på Englands topplista nästan lika länge som ABBA gjorde med Dancing Queen?

Alla som visar upp spelkulturen för vad den är och når ut till den stora massan lyfter jag på hatten åt.

Detsamma gäller 'The Adventures of Duane and Brando'. Två killar som gör raplåtar av gamla spel. En av deras låtar om Mega Man 2 fick en tillhörande video som fått över 100000 träffar på Youtube. När jag såg den här för första gången ramlade mina ögon ut ur mitt huvud. Om du vet något om Mega Man så ta en titt, tro mig, jag skulle inte lägga in en video här inne om jag verkligen inte menade det.



Så, hatten av för både Basshunter och Duane and Brando.

Eller vänta, Duane and Brando för en blöt kyss på munnen istället.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0