Födelsedagsförmåner

Den här gången ska jag berätta om ett lite mer unikt beteende. Det här är nämligen en princip/tvångstanke som jag inte bara applicerar på mig själv, utan även människor i min omgivning.

Vad är det?
Som födelsedagsbarn har man många förmåner:

  • Du ska aldrig säga emot ett födelsedagsbarn
  • Du ska alltid tycka att dom skämt ett födelsedagsbarn drar är roliga
  • Ett födelsedagsbarn ringer aldrig dig, du ringer nämligen till födelsedagsbarnet


Varför?
Det är roligt att fylla år, det ska det vara. För att garantera en rolig och lättsam dag har jag själv framställt dessa tre steg som gör den stora dagen minnesvärd! Jag menar, att aldrig säga emot ett födelsedagsbarn öppnar upp för ett par lustiga situationer som annars aldrig dyker upp i vardagen. Vill födelsedagsbarnet att du ska titta på Youtube-klipp med honom/henne en hel kväll, ja då gör du det... med ett leende på läpparna!

Nu var Youtube-exemplet kanske bland det värsta man skulle kunna utsättas för, så det behöver inte vara så illa. Vad jag menar är att min födelsedag är min födelsedag, ingen annans. Jag gör vad jag vill med den och ingen annan. Ingen får himla med ögonen eller sucka åt det jag tycker är värt att ägna min födelsedag åt. Som jag nämnde tidigare gäller det här alla födelsedagsbarn, inte bara jag. Så vill du att så många som möjligt ska hänga med på den där hunddressyrkursen du längtat efter att gå på, schemalägg den kring din födelsedag så tvingas dina nära och kära att följa med... och ha roligt!

För det handlar om diiiiig, ja det handlar om diiiiig! <Ditt namn här>
Hur vuxen du än är så är kommer det alltid finnas en dag om året då du är ett födelsedagsbarn. Ett barn har alltid rätt att vara egoistisk och det här är alltid ditt tillfälle att vara larvig, barnslig och fjantig. I 999 fall av 1000 kommer du och alla omkring dig ha asaroligt på din födelsedag, den där ensamma tusendelen behöver bara byta vänskapskrets.

När, var, hur?
Det här gäller alla människor som fyller år som jag känner. Det är alltså inom min vänskapskrets som detta utspelar sig. Det funkar alltså inte att glida in på närmsta Wayne's på sin födelsedag och kräva att tjejen bakom kassan ska skratta åt dina trötta ordvitsar bara för att du fyller år.

Nej, du kan bara kräva det här beteendet från vänner och familj.

Sen det här med att ett födelsedagsbarn aldrig ska behöva ringa någon är egentligen bara för komfort. En dag om året behöver du aldrig aktivt kontakt någon, fatta vad skönt! Jag svarar aldrig ifall ett födelsedagsbarn ringer, då lägger jag på och ringer upp. Det känns bara lyxigare så.

Nästa steg vore att ett födelsedagsbarn inte ens behöver svara i telefonen, det gör någon annan.

Hur uppkom det?
För ett par år sedan. Jag har ingen exakt tidpunkt då det kom till mig. Det var troligtvis fraser som "Men inte ska du göra det, det är ju din födelsedag!" och "Okej, men bara för att du fyller år" som det kommer ifrån. Jag tyckte bara att det var dags att sätta sådana fraser i system.

Undantag?
Här blir det lite krångligare. Kommer du till exempel ha en stor födelsedagsfest ett par dagar innan eller efter din födelsedag och vill utnyttja dessa förmåner då istället?

Ja, då gäller det att ha en lågmäld dag på det datumet du faktiskt fyller år för att sedan använda allt krut på din födelsedagsfest. Då funkar det att skjuta upp det, men bara att skjuta upp det. Att fira sin födelsedag innan man fyllt år anser jag personligen att det inte funkar, men det är bara vad jag tycker. Skriv dom reglerna du tycker funkar bäst och börja med något själv vettja!

Övrigt att tillägga?
Ett födelsedagsbarn får aldrig betala tillbaka en skuld på sin stora dag. Detta för att undvika att personen i fråga som får pengarna inte ska hamna i intressekonflikt mellan pengarna och födelsedagsbarnets översittarroll för att sedan motvilligt efterskänka skulden till födelsedagsbarnet. Den situationen vill ingen hamna i.

Princip eller tvångstanke?
Princip såklart! Det här är finns till bara för att det ska vara roligt. Alla tjänar på det här i längden, var med du också!


...så, förvänta dig inget samtal från mig idag.


Kommentarer
Postat av: Christine

Bra att lägga upp detta idag pussen.

2010-02-05 @ 15:21:09
Postat av: Daniel

hahaha så sjuukt bra! och roligt med youtube exemplet.. vilken tur att jag aldrig drog den då! men jag såg ju inte sista meningen förrän nu så jag tänkte att vi kan väl förlänga det med en dag :P

2010-02-06 @ 02:28:26
Postat av: Maria

Hmm....fick aldrig spela när och fjärran på min födelsedag:(

2010-02-07 @ 10:43:10
Postat av: Viktor

Jag lovar att bättra mig till nästa gång Maria!

2010-02-07 @ 23:30:28
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Viktor

...fast var det inte din pojkvän som låg bakom uteblivandet av När och Fjärran?

2010-02-07 @ 23:35:39
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: maria

nä, det var din fru som var sjuk o egentligen hade fått utegångsförbud av dig...

2010-02-11 @ 22:49:21
Postat av: Viktor

Ah, så var det ja. Ja, min fru lär ju vara friskare det här året och då kan vi spela hur mycket När och Fjärran som helst!

2010-02-12 @ 09:49:42
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Maja

Haha bra skrivet.

2010-02-12 @ 10:22:44
URL: http://mcaria.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0