Sämsta sista bossen - plats 4

Spoilervarning för Final Fantasy VII och Final Fantasy VIII samt mild spoilervarning för Final Fantasy IX och Breath of Fire 3.

Listan fortsätter över dom sämsta sista bossarna ever. Idag handlar det om en genre som generellt har svårt att få till det när det kommer till sista bossar:



4. Final Fantasy VII - Playstation, 1997
Grundreceptet för en sista boss i många rollspel är:
  • Ta en vanlig fiende från spelet och ändra utseendet på denne
  • Ge fienden nya attacker som heter "Armageddon", "Ragnarok" eller några andra ord för världens undergång
  • Multiplicera skadan som fienden gör med tio
  • Multiplicera hälsopoängen som fienden har med femtio
  • Efter att fienden förlorat halva sin energi ska den genomgå en förvandling och bli något monsterliknande, ge fienden ytterligare en attack som heter "Insta-death"
  • Kampen ska helst utspela sig ute i rymden eller i någon annan dimension

Där har du din sista boss! Så här ser det ut i typ alla rollspel, men jag har inget större problem med det receptet. Vad som dock ofta missas är att tydligt visa vad eller vem jag egentligen slåss mot. I Final Fantasy VIII är sista bossen en person som blir propert introducerad typ fem timmar innan slutet. Det är ganska kort tid med tanke på att spelet är ungefär 80 timmar långt. Sen att bossens motiv är urlöjligt gör inte saken bättre. Final Fantasy IX gör också fel på den här punkten, fast inte lika mycket. Rollspel behöver inte följa den här principen, det går faktiskt att gära riktigt bra sista bossar till rollspel. Se bara på Breath of Fire 3, komplett med svåra moraliska beslut att fatta och sedan motvilligt följa det valet man gör. En utomordentligt bra sista boss.

Jag skulle kunna lägga upp både del åtta och del nio på den här platsen också, men Final Fantasy VII är ändå värst, snacka om antiklimax! Eller vadå antiklimax, hela spelet är som ett enda stort antiklimax efter alla hyllningar jag hört om det från alla håll. Som sagt, ett överskattat spel. Sephiroth, som skurken heter, introduceras som tur var tidigt i spelet och börjar riktigt intressant. Men allt eftersom spelet fortsätter blir han bara tråkigare ju mer emo han blir. Till slut vet jag inte vem han är, bara att han är väldigt emo. Fighten utspelar sig i mitten av planeten och jag känner ingenting för den jag håller på att döda. Jag klarade honom på första försöket, alltså var han också alldeles för lätt.

Ett plus för låten som spelas under bossen. One-Winged Angel, som fått en orkestrerad version, är riktigt bra. Men sista bossen i världens mest överskattade spel är ändå riktigt riktigt dålig.

Kommentarer
Postat av: Ludde

"i världens mest överskattade spel"

.. Tack!

Äntligen någon som delar min syn på FFVII som överskattat!

( FFVI därimot, mh mmmmhhhh)

puss!



2010-02-02 @ 12:18:07
Postat av: Viktor

Word, det är du och jag mot världen!

2010-02-04 @ 12:44:31
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Daniel

har läst. fick för övrigt spelet (Final Fantasy) av fredrik.. han hittade det i grovsoprummet :D

2010-02-06 @ 02:35:01
Postat av: Amanda

http://humorpix.com/pictures/Video_games_ruined_my_life



men å andra sidan har tv-spel inte förstört ditt liv..

2010-02-07 @ 10:44:19
Postat av: Viktor

Daniel: What? Var det originalversion eller Platinum?



Amanda: Hehe, skön tisha!

2010-02-07 @ 23:29:03
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Svante

AVATAR SUGER!



...



Ok, det tycker jag inte men jag vill också provocera =)



Håller med att många överskattar FFVII och dyrkar det som en avgud, precis som ALLA tjejer gör med Twilight och många med Avatar ;). Men tror ni inte att det beror mkt på nostalgiskt värde? (Jag är emot FFVII remake). Jag älskar för övrigt det spelet =)

2010-02-15 @ 17:21:22
Postat av: Viktor

Helt klart är en stor del av FFVII's fanbeundran byggt på nostalgi. Men den kultstatusen som spelet har kan det omöjligt ha klarat av bara på nostalgi.



Alla som berättar om hur mycket dom älskar FFVII spelade det när det kom, jag har inte hört någon som spelade det några år senare och älskat det lika mycket. Det faktumet talar sitt tydliga språk.

2010-02-17 @ 13:23:29
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Svante

Jag ;) Men jag är speciell. Jag kan fortfarande sätta mig med FF-lir och bara älska varje minut av det. Givetvis får man inte samma hajp med grafiken som man hade förr men spelen är så mkt mer än det, sen är det alltid roligast första gången enligt mig. Det är få spel som jag kan sätta mig ner med nu, förutom de riktigt retro spelen som bygger på nostalgi eller rpg-lir som jag fortfarande idag älskar. Som tur är så får man ju ha olika smak ;).

2010-02-18 @ 11:14:58
Postat av: Viktor

Okej, för att tydliggöra:



Jag menade såklart när man spelade det för första gången. Det avgör ifall man älskar det eller inte.

2010-02-19 @ 10:05:05
URL: http://laktosfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0