Avklarat spel: Mirror's Edge

Jag klarade nyligen Mirror's Edge för andra gången, på svårare svårighetsgrad dessutom. Det gjorde jag inte bara för guldtrofén som erhölls under eftertexterna utan för att det är sådant speciellt spel. Hela presentationen, design, färgpalett och musik var så otroligt fräscht och uppfriskande.

Mirror's Edge är parkour i förstapersonsvy. Man spelar Faith som är en så kallad löpare. Hon för vidare information till fots, det säkraste sättet i ett samhälle som länge präglats av censur och informationskontroll. Hennes syster blir felaktigt anklagad för ett mord på en av dom sista politikerna som ännu inte blivit korrupta.

Att spela det på Hard visade dock inte upp spelets bästa sidor. Mirror's Edge är faktiskt sämst när man möter fiender med skjutvapen och det är just dessa delar som blir svårare. Handgemängen tynger ner hela spelets upplägg som annars funkar väldigt bra. När jag springer omkring på hustaken i den här vackra staden, hoppar över staket, glider under ventilationsrör och landar på en presenning efter hopp från en annan byggnad, då är Mirror's Edge helt lysande.

Men så kommer dessa strider med jämna mellanrum och bromsar upp hela flödet. Det var bra nog att spela igenom en gång till och jag tror absolut att en uppföljare skulle kunna bli superb, men Mirror's Edge når inte väldigt högt upp på betygskalan.

Betyg: 3/5

Då tänkte jag även dela med mig av en anekdot värdig sammanhanget.

När jag jobbade på GRIN blev jag bjuden på en förhandsvisning av Wanted på en biograf i Stockholm. Alla Sveriges stora spelstudior blev bjudna på detta event. Jag fick ta med mig vänner och väl inne i salongen, innan filmen hade börjat, pratade vi om kommande svenska spel. Vi gled in på Mirror's Edge som skulle släppas några månader senare. Mina vänner frågade mig hur det blev mottaget på E3-mässan i Los Angeles där jag närvarade. Jag var inte på någon pressvisning av spelet, så jag vidarebefordrade information jag fått av Gunner. Han hade tittat på när andra journalister spelade spelet och blivit illamående och yr när Faith utförde sina kullerbyttor. Nästan alla i samma rum upplevde samma obehagskänsla.

Utan någon fast punkt att titta på kan jag tänka mig att man blev yr av alla hastiga rörelser. Skönt då att det färdiga spelet hela tiden hade en prick i mitten av skärmen, något som ögonen hela tiden kunde relatera till.

Men något sådant hade inte spelet då, så det blev inte särskilt väl mottaget av världens spelpress. Min tabbe var att jag gjorde Gunners åsikt till min åsikt då jag återberättade detta, det lät alltså som det var jag som upplevt detta. Då vänder killen i stolen framför mig och säger:

- Det var jag som gjorde den animationen, tack för det!

 

Ibland är världen lite för liten.


Kommentarer
Postat av: Skog

ME är ett underbart spel! 08orna ifrån DICE vet vad de sysslar med!

2010-03-09 @ 09:19:13
Postat av: Henning

Det bästa va att han knappt väntade en milliesekund med att svara på "ditt" påhopp.

2010-03-09 @ 16:31:42
Postat av: Viktor

Skog: Det är underbart! Fast inte hela tiden. DICE är definitivt en respektabel studio.



Henning: Påhopp och påhopp, snarare ett svar på din fråga. Menmen, fel sak vid fel tidpunkt på fel plats.

2010-03-09 @ 23:26:54
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Ludde

Fast jag tycker ändå på något sätt det är lite fånigt, alltså, du (om det var din åsikt dvs) har ju rätt att tycka och säga vad du vill särskilt då saken du pratade om uppenbarligen var ett problem, då de åtgärdade det genom att sätta dit en prick.



Men samtidigt, jag är inte sen att försvara BC när någon på webhallen brölar om hur dåligt det tycker att det var, så jag förstår honom på ett sätt.

2010-03-10 @ 02:21:53
Postat av: Viktor

Ja, det är ändå ett tydligt exempel på konstnärsintegritet. För jag förstår honom, litegrann.

2010-03-10 @ 08:01:13
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha. Jag tyckte att det var ganska kul att han vågade säga så till dig. För han satt väl bakom dig och tjuvlyssnade typ eller?



Personligen tycker jag att Mirrors Edge är ett fett nice spel, men helheten krossas ganska hårt på grund av dom fruktansvärda flash filmsekvenerna mellan banorna.



Totalt opassande som gång på gång förstör känslan som spelet har byggt upp.



Hoppas de siktar på antigen real time cutscenes eller realistisk CG nästa gång :)

2010-03-10 @ 16:43:39
Postat av: Viktor

Om det nu blir en nästa gång. Jag skulle gärna se en uppföljare, men det känns inte särskilt troligt.

2010-03-12 @ 14:01:02
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Daniel

läst och ser fram emot när det blir dags att klara detta.

2010-03-12 @ 14:09:30
Postat av: Jacke

Dice har mer eller mindre bekräftat en uppföljaren är på g. Samt ett Iphone spel som släpps när som helst. :)



http://on-mirrors-edge.com/index.php?option=com_content&view=article&id=110:ea-confirms-mirrors-edge-2&catid=3:gamenews&Itemid=23

2010-03-15 @ 09:47:26
Postat av: Viktor

Word!



Fast det där uttalandet var ju ett tag sen. Hoppas dom inte menade iPhone-spelet och förklädde det till en större titel.

2010-03-15 @ 13:20:45
URL: http://laktosfritt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0