Sämsta sista bossen - plats 2

Spoilervarning för The Matrix: Path of Neo samt milda spoilervarningar för The Matrix Revolutions.

Filmlicensspel är sällan bra, det fattar ju alla. Silverpokalen över dom sämsta sista bossarna någonsin går till just ett sådant. Eller, spelet är inte baserat på bara en film utan hela Matrixtrilogin. Det är inte alls uselt, inte ens dåligt, ett okej spel ungefär. Det hade väl fått 2 av 5 i betyg om det inte vore för sista bossen som får spelet att sjunka i betyg så snabbt att det slår lock om öronen.

Är du redo?


2. The Matrix: Path of Neo - Playstation 2/Xbox/PC, 2005
I det här spelet får man följa Neo genom alla tre Matrix-filmerna. Coolt, eller hur?
Det trodde iallafall jag och köpte spelet. Neo springer jättefult i det här spelet, det var det jag minns mest av det.

Förutom sista bossen förstås. Innan sista fighten mot Agent Smith dyker bröderna Wachowski upp som små 8-bitfigurer. Här försöker dom förklara på ett misslyckat Linus på linjen-sätt hur dom tyckte att Matrixtrilogins slut inte passade sig för ett tv-spel, så dom bestämde sig att ändra på slutet i spelet. Humorn är heeeelt malplacerad.

Att bajsa på den nästan perfekta The Matrix genom att spä ut konceptet för att göra en halvdan tvåa (fast den hade iallafall ultraspektakulära actionscener) och en dålig trea var tydligen inte nog för bröderna. Dom kände att det var helt okej att låta Agent Smith i slutet av speltrilogin istället samla på sig alla andra Smiths, betongblock och bilar för att sedan bli "MegaSmith". Jag önskar att jag skojade men det är alltså denna MegaSmith som är sista bossen. Vad som följer blir en typ av Stålmannenfight där du ska slå hål i MegaSmith genom att flyga igenom honom på stratetiskt valda punkter. Helcrazy tyckte väl bröderna Wachowski, fullblodsidioti tycker jag.

Så dålig att den förtjänar en bild

Jag menar, var kommer humorn ifrån? Se på dom två filmerna som jag länkade till ovan och känn efter ifall det passar det regniga, mörka och dystopiska scenariot som hela Matrix-trilogin står för. Eller... stod för, nu är det nämligen för alltid förstört. Men ärligt talat skapar det en ganska intressant frågeställning:

Om man skändar något som skändar något, blir det istället bra då?

Inte i det här fallet, MegaSmith är nämligen bland det absolut sämsta jag varit med om. Detta trots att MegaSmith är ett skräpigt alternativ på en redan skräpig slutfight. I matematikens värld, alltså dubbelnegativt, då blir ju det positivt.

1 - - 1 = 2

Slutsatsen blir då:
MegaSmith, en så dålig sista boss att logiskt tänkande inte längre är applicerbart. Inte enligt min logik iallafall, mattekunniga lär ju ha lite invändningar till min matematiska formel.




...vad kan då vara värre än denna skithög? Det finns många dåliga bossar där ute, men bara en som är värre än MegaSmith. Vem kan det vara? Eller... vad kan det vara?

Kommentarer
Postat av: Skog

Du sa att spelet var okej förutom slutbossen, en 2a. är alltså en 2a "okej"?

2010-03-05 @ 07:56:54
Postat av: Viktor

Helt riktigt. Jag följer betygskalan på hype.se och övar så fort jag får chansen.



0= Uselt

1= Dåligt

2= Okej

3= Bra

4= Mycket bra

5= Perfektion

2010-03-05 @ 10:06:16
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Jacke

Helt ärligt så tyckte jag den sista bossen var spelets räddning, inte för att det var bra utan för att det helt enkelt var så sjukt oväntat och bizzart jämfört med resten av spelet som var ganska sömnigt och allmänt segt.

2010-03-05 @ 13:12:53
Postat av: Viktor

Mama mia, snacka om att smaken är som baken. För mig blev den bossen istället spiken i kistan för spelet.



Legendariskt dålig.

2010-03-05 @ 14:34:38
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Daniel

hahaha ett spel jag inte kommer spela!

2010-03-12 @ 14:18:51
Postat av: Cem

HAN TOG PÅ SIG JÄTTE SOLGLASÖGON! JÄTTE SOLGLASÖGON!!!

2011-05-08 @ 20:01:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0