Mer om Dante's Inferno

Första inlägget här.

Jag har varit "nere" i det här spelet under en viss tid nu. Det grep tag i mig på grund av spelets tema som är extremt ovanligt i spelvärlden. Av ren nyfikenhet drevs jag till att låsa upp allt i spelet. Jag har hittat alla Judas 30 silvermynt, alla heliga och oheliga reliker och alla förlorade själar. Så, efter att ha skaffat Platinum har jag ännu mer att skriva om det här spelet. Bland annat har jag, efter förfrågan, dömt Pontius Pilates för hans brott. Det kändes inte bra. Stackars Pontius.

Tre sekunder senare fick han dödens lie i ansiktet


Men... det ser inte ut att bli sista gången jag spelar Dante's Inferno. I slutet av april släpps nämligen en expansion (även kallat Downloadable content, eller DLC) för nedladdning. Det utökar spelet med ett samarbetsläge, extra banor, fiender, troféer (såklart) och, sist men inte minst, en ny spelbar karaktär. Visceral Games tar sig friheten att göra sin egna version av den helgonförklarade kvinnan Lucia. Med grova ärr efter svärdhugg och utslitna ögon ska hon agera som Dantes skyddsängel och ska alltså kunna kontrolleras av spelaren. Hujeda mig! Jag känner lukten av kontrovers ända härifrån. Min pliktkänsla fortsätter även här, jag måste nästan spela igenom denna expansion.

 

Skändning?



Att människor tar illa upp är faktiskt inte så konstigt. Redan i juni 2009, stod 13 demonstranter utanför E3-mässan i Los Angeles, som sades vara från en kyrka i Ventura County. Dom var lacka över att spelet Dante's Inferno existerade och skulle visas upp på mässan. På deras skyltar stod det bland annat "EA = Antichrist" (EA är utgivare av spelet) och "Hell is not a game". Dom delade ut flyers med en hemsideaddress som löd http://wearesavedgroup.org/. Fanatisk, gammalmodig och hemmagjord hemsida. Precis så man kan tänka att vissa grupper av människor reagerar på spel som dessa.

Jag menar, människor har brusat upp för mindre. Vad sägs om ett par sekunders bröstvårtor i bild i Mass Effect, en rymdepos på kanske 50 timmar och det gör spelet till en sexsimulator? Det var tillräckligt många som trodde detta att det var värt ett inslag på Fox News. Snacka om att göra en hel planet fylld med höns av en fjäder.

Iallafall, det finns väldigt mycket mer att brusa upp för i det här spelet och reaktionen jag nämnde ovan kändes helt naturlig. Hemsidan visar tydligt deras ilska mot spelet och deras ståndpunk i saken. Fast hemsidan var kanske lite för informativ. Den innehöll bland annat en trailer från spelet och även en länk till spelets officiella hemsida.

Lite för passande? Ja, helt riktigt. Faktum är att hela demonstrationen var ett PR-trick från EA's sida för att ge spelet uppmärksamhet (till vilket pris som helst tydligen). Inhyrda skådespelare och en ful hemsida, EA spelade på pressens, och även mina, fördomar och fabricerade en fanatisk grupp som lyfte upp spelet från mängden. Läs om den här nyheten på Los Angeles Times här.

Var står jag mitt i den här kontroversen då? Jag som tror på Satan, Jesus, Gud, Den Helige Anden, synden, frälsningen och nåden. Jag har tänkt på detta tidigare och har ofta svårt att veta vad jag ska tycka. Egentligen borde jag lacka ur fullständigt för vad det här spelet står för tills jag förstod vad det verkligen stod för:

Ingenting. Det här spelet vill verkligen inte säga någonting. Det vill egentligen bara äckla och provocera med hjälp av bibliska teman. Det är baserat på en dikt skriven av en helt vanlig människa, inte Bibeln. Gud spelar en minimal roll i spelet, satan relaterar till honom som "Him" med stort h samtidigt som han riktar pekfingret uppåt. Det heliga hanteras med varsamhet genom hela spelet, vilket känns skönt. Det oheliga dock, där sparade utvecklarna på ingenting.

Och varför ska jag låta mig provoceras av något så omoget som en provokation för provokationens skull? Det finns inte särskilt mycket diskussionsvänligt att hämta i det här spelet utöver temat det tar upp.

Jag menar, en grej hade varit om spelet handlade om den romerska soldaten som torterade Jesus under hans sista timmar vid liv. Sitt första liv alltså. Tänk om det gick ut på att skada Jesus så snyggt och bra som möjligt. Maxpoäng utdelades vid 39 Hit Combo!!!

Där har vi ett hett ämne att debattera!

Hjälp... det vore något. Hemska tider, det skulle jag aldrig vilja spela.

...Usch

Jag lyckades typ provocera mig själv. Bara min reaktion på det jag precis skrev visar på att det ändå finns ämnen som inte ska trampas på, skämtas om eller skrattas åt.


Kommentarer
Postat av: Daniel

shit jag blev helt i gasen av den där hemsidan.. trodde det var på riktigt tills jag fortsatte läsa bloggen. fett dåligt av mig!

2010-03-31 @ 23:44:33
Postat av: Johan

Pontus Pilates fick vad han förtjänade tack =). Jag måste säga att detta pr trick var hur roligt som helst. Att driva med fanatiska bibelbältare som viger sitt liv till att döma folk till helvetet det är helt enkelt väldigt kul. Jag har f ö sett dessa underbara hemsidemakare och sydstatsbaptister döma folk för alla tänkbara saker, från att folk läser andra bibelöversättningar än King James version, till att man som man kissar sittandes. Tack Ikto

2010-04-01 @ 00:47:13
Postat av: Viktor

Daniel: Hemsidan känns ändå väldigt autentisk, så jag klandrar dig inte!



Johan: Nu var din kommentar skriven den första april, så jag vet ärligt talat inte om du är ironisk eller inte.

2010-04-01 @ 10:41:26
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Johan

Viktor med killar som pastor Steven L. Anderson spelar det ingen roll vad det är för datum man kan inte annat än skratta åt dessa fanatiska syskon.

http://www.youtube.com/watch?v=RNCoevpt5TE

man önskar att han bara predikade på 1 april.

2010-04-01 @ 22:00:16
Postat av: Viktor

Haha!!



Fast jag menade mer om ifall du verkligen tyckte att det var rätt åt Pontius eller inte.

2010-04-02 @ 13:35:49
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Johan

Det är ännu roligare att funderade över det, förstå vilken teologisk meta ironi det kunde ha varit, men nej jag bad om en dom och fick den t o m med bildbevis. Tack

2010-04-02 @ 13:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0