Sämsta sista bossen - plats 1

Spoilervarning för Super Mario 64, Super Mario Galaxy, några NES-spel och... meh.

>> Plats 5
>> Plats 4
>> Plats 3
>> Plats 2

Grejen med den här listan är att spelet ändå måste vara tillräckligt bra för att jag ska vilja spela till sista bossen. Jag menar, det är mycket möjligt att spelet baserat på filmen Jumper eller typ vilket annat filmlicensspel som helst har mycket värre sista bossar än alla på min lista. Eller vad sägs om Golden Axe: Beast Rider? Saken är den att dessa spel inte ens är värda att snurra i mina spelkonsoler.

Mycket skit finns det och jag blir mer kräsen för varje år som går. Därför är den här listan inte helt träffsäker. Den pekar mer på hur dålig sista bossen är i förhållande till spelet, alltså kontrasten till allt man precis upplevt. Och förstaplatsen knips av en dålig sista boss av astronomiska mått. Den står fortfarande obesegrad i tappa-hakan-dåligt, det har den gjort i snart tio år nu. För spelet var angenämt, bra, en trea. Nya miljöer, nytt redskap (F.L.U.D.D) och Mario i kortärmat på samma gång var nog lite för mycket förändring. Att städa är ju aldrig särskilt roligt, varför göra ett spel som kretsar kring det då?

Men sista bossen. Den kommer jag aldrig glömma. Aldrig aldrig aldrig. Den har byggt bo i mitt huvud, den kommer aldrig lämna mitt minne. Så gott folk, här kommer den! Den absoluta, definitiva, "One boss to rule them all", jättesämsta sista bossen någonsin:

 


1. Super Mario Sunshine - Gamecube, 2002
Det här spelet klarade jag tillsammans med en vän (samma jag kör Mass Effect med) under 2003. Vi lånade det av en klasskompis till honom, komplett med Gamecube och allt, generöst! Varje gång vi träffade den här klasskompisen frågade han hur långt vi hade kommit, vad vi tyckte om det och hur många stjärnor vi hittat.

Spelet går mestadels ut på att hitta stjärnor som är gömda på olika banor på olika sätt. Allt eftersom man hittar stjärnor öppnas det upp dörrar till nya nivåer med ännu fler stjärnor gömda. Det finns 120 stjärnor totalt men man behöver inte hitta alla för att komma till sista bossen.

Den här klasskompisen sade alltid en sak så fort Super Mario Sunshine kom på tal:
"Tro mig, spela inte sista bossen! Hitta alla andra stjärnor så kan ni räkna det som att klara spelet istället!"

Det här fick vi höra flera flera gånger och skrattade till varje gång. Inte kunde ett Mariospel ha en så himla dålig sista boss? Inte kunde en enskild boss förstöra resten av spelupplevelsen och få oss att tappa suget för spelet helt och hållet? Hur farligt kan det egentligen vara? Inte kunde den här bossen få alla våra investerade timmar i detta spel att framstå som slöseri med tid? Vi var helt enkelt tvungna att ta oss an denna boss. Vi var unga och vi var dumma.

Efter en knappt fem minuter lång sista bana (det är för kort) hoppar jag upp i ett hål som tar mig vidare upp till... någon form av kosmos. Svart är det iallafall. Jag står på kanten av ett... badkar. Badkaret står ingenstans, det bara... hänger fritt i luften. I badkaret sitter Bowser tillsammans med sin son Bowser Junior. Bowser lackar eftersom Mario stör hans semester.

Sista bossfighten sätter igång.

Holy lol, var ska jag börja?


Första anledningen till att avsky denna boss:
Han är på semester.
Bowsers ilska mot Mario drivs av hans attraktion mot prinsessan Peach. Gång på gång har Bowser kidnappat henne för att sedan misslyckats på grund av Marios hoppskills. Mario drivs av sin attraktion till Peach också, han vill rädda henne från den elaka Bowser. Men hela denna logik går i spillror då man istället råkar störa Bowser på hans semester. Var är drivkraften? Vilken superskurk går förresten på semester?


Andra anledningen till att avsky denna boss: Han sitter ner.
Bara det faktumet skapar väldigt goda förutsättningar för en kass boss. Han är så omotiverad att han inte ens orkar ställa sig upp. Såvida det inte är för att styra någon galen maskin så får faktiskt inte sista bossar sitta ner. Listan över bossar som sitter ner är inte särskilt smickrande:

Katt i KostymZombiegeneralEric von Burns
Chip 'N Dale: Rescue Rangers, Ikari Warriors, The Simpson: Bart Vs the World


Rescue Rangers får möta Fat Cat, eller som jag gillar att kalla honom, Katt i Kostym. Han försöker fimpa dig, bokstavligen lol. Se upp för askan från kattens cigarr och langa en röd boll i skallen på honom det. En lite märklig avslutning på ett annars jättebra spel.

Krigarna i Ikari Warriors slåss mot en zombiegeneral av något slag. Han sitter ner bakom ett skrivbord och kallar in massvis med soldater. Snacka om att delegera arbetsuppgifter. Lat är han och mycket riktigt, en väldigt dålig boss.

Bart Simpson möter Mr Burns släkting Eric von Burns som jobbar som filmregissör. Han sitter i en leviterande kamerastol som han inte har någon kontroll över, utan bara sitter där och kastar ett oändligt antal taltrattar. Odramatiskt och ganska lamt, vilket resten av spelet egentligen också är.

Kommer ni på några fler bossar som sitter ner?

I denna lista befinner sig alltså även Bowser. Han förstår väl att Mario kommer besegra honom och därför inte ens orkar ställa sig upp. Fast å andra sidan är det både svårt och farligt att stå upp i badkar. Han kanske yrkade på arbetsmiljölagen för att slippa den risken.

På tal om badkar...

Tredje anledningen till att avsky denna boss: Det är inte ens Bowser som är sista bossen.
Nej, precis. Bowser må vara med i spelet, han må attackera Mario och önska honom smärta och död. Men sista bossen är han tekniskt sätt ändå inte. För vad som egentligen behöver göras för att rädda prinsessan Peach är att verkligen begripa sig på det inerligt idiotiska med denna boss. Om du tänker riktigt noga kommer du nog på att...

Fjärde anleningen till att avsky denna boss: Det är badkaret som är sista bossen.
Marios uppgift är att förstöra badkaret så Bowser inte längre kan njuta av sin semester. Vit flagg, I surrender. Har du någonsin hört maken på sämre spelupplägg? Och av ett Mariospel dessutom. Snacka om megamiss. Mario har aldrig fysisk kontakt med Bowser under hela fighten. Visst, historien visar att Bowser oftast besegras genom att påverka miljön omkring honom, fälla broar och lura ner honom i hål, men ett badkar? Neeeej.

Det är skönt att veta att det finns människor som håller med mig. Andra listor över dåliga bossar innehåller oftast just den här bossen, till exempel här och här. Ingenting med den här bossen är bra, den är så dålig att den smutsar ner hela spelat man precis spelat igenom. Bossen gjorde hela spelet till ett slöseri av dyrbar tid. Ungefär som när Spiderman 3 släpptes och smutsade ner sina två föregångare. Minns du när ettan och tvåan var riktigt bra filmer? Det känns inte riktigt så längre, nu när trean existerar och skräpade ner vad som hade kunnat bli en strålande trilogi. Kolla in Dr Emmerich Browns intressanta teori här.

Nintendo har troligtvis insett misstaget och visade tidigt in i uppföljaren Super Mario Galaxy en mycket roligare version av en liknande boss, fast nu var det en bläckfisk i en vulkan istället. Och med sista bossen gick dom tillbaka till konceptet som etablerades 1996 i Super Mario 64, ta Bowser i svansen och langa iväg honom. Dom tar det säkra före det osäkra från och med nu! Jag är väldigt intresserad av vilken väg dom tar med sista bossen i Super Mario Galaxy 2 som släpps i maj.


För Nintendo kan göra grymma slutbossar! Kolla bara på New Super Mario Bros Wii, den bossen är helt megaawesome.

Och just det, slutdemot...
...
...nej, jag kan inte förmå mig att skriva något om det. Kolla på eländet själv om du vill veta vad som plågar mig.

Djup suck, ledsen smiley, gråtande smiley, förkrossad smiley och, till sist, hjärtesorgsmiley.


Kommentarer
Postat av: Skog

kräsnare i spel? därför du fått platinum trophy i både shooter och terminator 4 ;)? äsch jag har inte ens spelat dem så vad vet jag.

2010-04-01 @ 18:28:57
Postat av: jake

Streets of rage 2 har en sittande boss, i rullstol om jag inte missminner mig. Mmm... Beat em Up!

2010-04-01 @ 19:58:13
Postat av: Viktor

Skog: Terminator 4 och... Wanted menar du väl? Om du varit med och utvecklat spelen i fråga så är det ju självklart att man måste skaffa Platinum, då är det istället en fråga om prestige! Men det är faktiskt dåliga spel, speciellt Terminator. Eller vad säger du Jake?



Jake: Ja, det kanske stämmer. Men då kan han ju inte ställa sig upp och då är det inte en fråga om lathet.

2010-04-02 @ 13:33:19
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Daniel

hahaha jag är glad att jag inte har spelat supermario sunshine!

2010-04-02 @ 16:44:18
Postat av: jake

Jo det kan han - It´s a mirage!



Men det stämmer nog att det inte är pga lathet..

2010-04-03 @ 14:50:05
Postat av: Ludde

Fast en riktigt skabbig detalj, som visserligen är diskuterat ganska vida i mariosammanhang är att Bowser Jr faktiskt kallar Peach mamma där i slutet.



Hur det ens är fysiskt möjligt då bowser är typ, 30ggr så stor som peach just där. Vill jag inte veta..



New Super Mario Bros Bowser var Äpick.

2010-04-04 @ 01:13:50
Postat av: Ludde

Men hjälp...



nu kollade jag på slutet på youtubeklippet..

men.

..

nä, det får vara.

2010-04-04 @ 01:16:41
Postat av: Johan

Lydde det är fullt möjligt för en vanlig bondkatt att få ungar med ett lejon.

2010-04-05 @ 12:33:00
Postat av: Viktor

Att påståendet ens formulerades att Peach skulle vara mamma till Bowser Jr är skabbigt. Att det kom från Nintendo själva är nästan mer överraskande. Inte särskilt barnvänligt!

2010-04-05 @ 22:57:33
URL: http://laktosfritt.blogg.se/
Postat av: Cem

En klasskompis till honom.... Nu blir jag nästan sårad jag som trodde att vi också var kompisar då.

2011-05-08 @ 14:44:52
Postat av: Viktor

Cem, skärp dig. Det är klart vi var kompisar då. Men vid det laget var du mer Hennings sköna klasskompis som jag höll på att lära känna. Är du inte mer trygg med vår relation än så?

2011-05-09 @ 10:45:58
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: Cem

Du har rätt ironi funkar inte i textform. :-D

2011-05-09 @ 15:09:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0