Ghostbusters: The Videogame recenserat

Istället för en tredje film (ännu) blev det ett fullfjättrat tv-spel för alla Ghostbustersälskare där ute. Och eftersom Columbia Pictures, som äger rättigheterna till Ghostbusters, blev köpt av Sony 1998 finns spelet än så länge bara till Playstation 2 och 3.

Xbox360-, Wii-, DS- och PC-versionen får snällt sitta och vänta tills November i år.

Jag fick recensera Playstation 3-versionen.

Min recension är nu uppe.

Och jag är splittrad. Det här spelet var svårt att sätta betyg på. Det innehåller en kvalitet som oftast förbises i spel och är mycket viktigare i filmens värld, nämligen starka dialoger. Innan du hinner kasta Mass Effect och Metal Gear Solid i mitt ansikte så förklarar jag mig med att jag menar dialoger som är vardagliga, roliga, ironiska (det utspelas ju ändå 1991), sarkastiska och framför allt; avslappnade. Och inget snack som till exempel "Press the X button now!" som förstör drömmen om att jag medverkar i en interaktiv film.

För det är just vad det här spelet är, en interaktiv film där du som spelare får avnjuta ett fantastiskt äventyr, rent dialog- och historiemässigt alltså. Längre än så sträcker sig inte mina lovord. Grafiken är inte alls imponerande (grattis alla Playstation 2-ägare!), att fånga spöken är kul i början men intresset torkade ut ganska snabbt för mig.

Men ändå rekommenderar jag det till alla som kan uppskatta humor, tveklöst köp om du älskar filmerna.

Så, en trea fick det bli.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0