Avklarat spel: Flower

Bra spel kan oftast mätas i hur unik själva upplevelsen är. När jag känner något alldeles extra för ett spel innebär det oftast att det fått mig att uppleva något alldeles unikt.

Jag har till exempel varit soldat typ hundra gånger. Soldat i andra världskriget, i modern tid, på andra planeter och sådär allmänt i rymden. Jag har styrt ett rymdskepp både uppåt och åt höger på skärmen. Jag har hoppat över tunnor, snott bilar, åkt skateboard, dödat poliser, löst pussel med en grön hatt på huvudet, du fattar.

Förstå mig rätt nu, det mesta av det här är väldigt trevligt men det finns verkligen överbefolkade genrer i spelvärlden.

Det faktumet känns extra mycket när jag sätter mig ner för att spela Flower för första gången. Det höjer sig över alla andra spelnormer och får nu vara med i ett hörn när unika spel som Ōkami och Shadow of the Colossus kommer på tal. För unikt är det!

Flower släpptes exklusivt till Playstation 3 den 12 februari förra året och går ut på att få världen att blomma igen. Du använder en knapp under hela spelets gång. Det knapptrycket avgör ifall vinden ska blåsa eller inte. Resten sitter i spelarens handleder, alltså hur du håller kontrollen i handen. Den rörelsekänsliga biten i PS3:ans kontroll bestämmer åt vilket håll vinden ska blåsa.

Man börjar som ett endaste blomblad. När det blombladet kommer i kontakt med knoppar så blommar dom ut och släpper ifrån sig några blomblad. Till slut är man en lång svans av blad som väcker liv i gråa och trista miljöer. Känslan av att sväva över en sommaräng, känna grässlet prassla underifrån, sorla genom luften, den är oslagbar.

Enkelt, naturligt, färgrikt och väldigt vacket

Roligt och utmanande är det egentligen inte, vilket är bland dom vanligaste orden att beskriva ett spel. Det är mer avslappnande och vackert. Lugnande, grubblande och meditativt. Det tar mindre än en timme att klara men med en prislapp på 70 kronor är det inget att hänga upp sig på.

Flower börjar helst makalöst, fortsätter vara så men tappar en smula till slutet. Oavsett så är det ett väldigt speciellt spel som alla, då menar jag alla, kan spela och njuta av.

För när ett spel har bland annat tre olika troféer som man belönas med genom att inte spela själva spelet, då är det faktiskt inte ett särskilt krävande spel.

BETYG: 4/5

Kommentarer
Postat av: Jacke

Jag kirrade det på rea innan för 25 pix. Väldigt nice lir, inte klarat det än dock. :)

2010-04-15 @ 23:16:35
Postat av: Daniel

jag är jättesugen! men håll dig borta från knarkspelet noby noby boy.. det är sjuuuukt konstigt!

2010-04-18 @ 22:49:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0