No More Heroes 2 - Desperat Struggle recenserat

Går det att ge ett rättvist betyg på en uppföljare om man inte spelat föregångaren någonting? Den frågan har jag ställt mig själv många gånger under tiden som jag skrev den här recensionen. Samma svar borde gå att applicera på filmbetyg. Shenmue 2 gjorde något helt unikt när det släpptes och jag har då inte sett det någonstans innan eller efter (rätta mig om jag har fel). När det spelet släpptes till Xbox kom det med en extra DVD där föregångaren Shenmue hade klippts ihop till en 88 minuter lång film. I Japan gick Shenmue: The Movie, som den kallas, till och med på biograferna.

Fatta coolt! Alla viktiga filmklipp blandat med gameplay av expertspelare presenterat så att alla kan börja spela tvåan med samma förutsättningar. Det skulle jag gärna se på många andra spel idag, särskilt då spel nästan alltid blir trilogier och har handlingar som sträcker sig över dussintals spelade timmar.

Iallafall tycker jag att det var svårt att sätta betyg på No More Heroes 2. Jag har läst mycket om ettan så det känns som att jag har spelat det, men det har jag faktiskt inte. Och jag blir inte direkt mer motiverad av att göra det efter att ha spelat tvåan. Förstå mig rätt, det är bra men inte väldigt bra och jag måste filtrera bort även det som är bra. Detta för att verkligen hinna spela igenom spel. Antingen ställs dom på kö, eller så skippar jag dom helt och hållet.

Ett galet spel, ett rörigt spel, ett våldsamt spel, ett bra spel. Hmm, det kanske inte var så svårt ändå.

Min recension är nu uppe.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0