Metroid - Check

Engrish

Spoilervarning för Metroid!


Efter ungefär 10 timmars ganska intensivt spelande är vi till slut klara med Metroid. Det var ingen lätt uppgift, faktum är att vi använde en guide på internet för att få reda ett par saker. Vissa uppgraderingar var placerade på ställen man inte alls anar rymmer någon hemlighet. Det tråkigaste med detta är att de hemliga gömmorna är gömda för väl.

Oftast är inga som helst ledtrådar är utplacerade, spelet vill istället att spelaren ska hoppa runt som en idiot och skjuta/spränga varenda vägg, golv och tak i hopp om att hitta något kul. Ännu sjukare är att majoriteten av dessa hemligheter är ett måste för att kunna klara spelet.

Det magiska är att vi ibland lyckades hitta en hemlighet. Känslan är faktiskt oslagbar när man spränger upp en bit av ett golv, ramlar ner flera våningar och direkt fattar att man har flera nya rum att utforska. Känslan byts dock ut ganska direkt mot irritation då belöningen kommer av ren slump, inte av intelligens eller fingerfärdigt spelande.

Därför skäms jag inte det minsta över att vi använde guide till ett par av dessa hemligheter. Vi var trots allt grymma på att dokumentera vår framgång i spelet:



Självklart hade vi kunnat använda en färdig guide, men var är det roliga i det?

Men det absolut sämsta med spelet är den oändliga jakten på energi och missiler. I slutet av spelet hade vi kapacitet nog att bära runt på 240 missiler och en energimätare på 800 hälsopoäng (HP). Vi försökte oss på sista bossen och fick spö. Förutsatt att vi använde upp alla missiler så får vi börja vid närmsta hiss med 30 HP och 0 missiler.

Missiler och energi går bara att få från döda fiender som ibland (alltså, ibland) släppte ifrån sig det när man dödar dem. Varje gång du lyckas få en fiende att släppa ifrån sig missiler så får du alltså två missiler.

Då har du än så länge två missiler... av 240.

När en fiende istället släpper ifrån sig energi så får du fem i HP.

Då har du än så länge 35 HP... av 800.

Beroende på tur så tar det 20-40 minuter att maxa på Samus inför nästa försök. Du förstår säkert själv att hela systemet är en katastrof. Det slutade med att varje gång i var tvungna att maxa på allt igen så stängde vi av ljudet på spelet, hittade ett bra ställe där man monotont kunde arbeta upp sig själv och körde på medans den andre visade roliga Youtube-klipp.

Men det som gör Metroid till ett spel som fortfarande är värt att spela är miljöerna, musiken (som jag tidigare pratat om) och, utan tvekan, spelets sista boss:

Mother Brain

Moderhjärnan är en klassiker i spelsammanhang. Många har sett bilderna, korta filmklipp och hört talas om den. Den är en ikon i spelvärlden.

Efter ett par möten med Metroids (som är med väldigt lite med tanke på att spelen är döpta efter dem) så kliver Samus in i ett nytt rum. Musiken som tidigare varit intensiv, nästan störig, trappas upp ytterligare. Jag visste egentligen precis hur rummet skulle se ut, med tanke på hur välkänd den här bossen faktiskt är, men känslan att stå där framför Moderhjärnan innanför sin glasbur (som egentligen bara är där för att ge den fantastiska känslan av att spränga upp ett hål i den med första missilträffen) var mäktig.

Det tog två försök och sedan en hektisk flykt ut ur piratbasen för att klara spelet. Sedan följer en bild på Samus utan sin dräkt och HON VAR EN KVINNA HELA TIDEN WTF?!

Eller... ja, det visste jag ju också. Och vem gör inte det? Men 1986 var nog överraskningen ett par gånger större.


BETYG 3/5

Kommentarer
Postat av: Ludde

att rita kartor när man spelar är sååå 90!

But I like it !

2010-11-25 @ 23:28:43
Postat av: Viktor

Det var hela poängen med det, back to the roots!

2010-12-10 @ 10:16:58
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0