Avklarat spel: Bionic Commando Rearmed 2


Med tanke på hur mycket jag spelade första Bionic Commando Rearmed så var jag tvungen att spela tvåan när den kom. Det beslutet resulterade i en riktigt lyckad kväll där jag klarade spelet tillsammans med två personer som var stora delar av kärntruppen bakom första spelet.

Mitt mål var att ta sönder spelet; ramla ur världen, fastna i marken eller liknande. Jag var ju trots allt Quality Assurance Project Lead (världens längsta titel, du skulle sett den i den ryska manualen) för det första spelet så min ära satt på spel. Lyckligtvis var det inte särskilt svårt att bugga loss fullständigt lite här och var. Men det ska vi inte fokusera på.

Med en annan utvecklare blir det ju såklart ett annorlunda spel. Svenska Fatshark har säkert gjort sitt bästa för den här titeln och min kritik mot spelet riktar sig inte nödvändigtvis mot dem. Min aning är att Capcom, smått besvikna på floppen Bionic Commando (2009), helst bara ville upprepa succén Bionic Commando Rearmed. De ville väl göra ett lika bra spel med färre features (ingen Multiplayer och inte alls lika många Challenge Rooms), lägre budget, för att sedan sälja det till ett högre pris och förväntade sig alltså samma resultat. Och man kan inte direkt klandra dem, vilket företag drömmer inte om en sådan fantastisk deal?

MEN CAPCOM. Att tvinga era PS3-spelare att vara inloggade för att kunna sätta igång spelet är fasligt billigt av er. Så nu när PSN varit nere i tre veckor så har inga kunnat starta spelet. Ett spel som jag betalat för och har liggandes på min hårddisk på min Playstation 3. Ni borde skämmas.


Nåja, så här ligger det till; svingmekaniken är trasig och det är själva kärnan i spelet. Det går inte att svinga runt och få det att se snyggt ut. Den är helt sjukt slätstruken och jag är övertygad om att de som äcklades av kontrollen i ettan kommer kunna njuta av detta. Och möjligheten att hoppa? Helt onödig.

Sedan är det alldeles för mycket saker på banorna som ropar efter min uppmärksamhet att jag inte kan avgöra vad som är en del av banan och vad som är bakgrunden.

Vapnena och utrustningen är varierad och fantasifull men väldigt obalancerade. Två minuter in på första banan kommer man över "Health Regeneration", denna heliga graal av powerups i spelvärlden. Jag behöll den aktiverad under resten av spelet.

Spelet drog upp tempot och svårighetsgraden precis i slutet och det gillade jag. En bana ombord på missiler uppe i luften var riktigt svettig och bra. Handlingen var väldigt lättsam, till en början. Den visade sig senare bli väldigt mörk och knöt an till vad som senare skulle bli Bionic Commando.

Jag undviker att sätta ut betyg den här gången, jag kan omöjligt sätta ett rättvist betyg på det här spelet. Istället säger jag så här:
  • Älskade du Bionic Commando Rearmed och måste ha mer?
  • Måste du få veta vad som händer mellan Rearmed och Bionic Commando?
  • Är du utsvulten på spel med samarbetslägen?
  • Vill du stötta svenska spelutvecklarei?
  • Vill du lyssna på fet musik medans du spelar?

Svarade du ja på åtminstone två av de frågorna ovan, köp det. Då är det värt.

Kommentarer
Postat av: Jacke

Håller med fast jag är faktiskt ännu mer besviken. Sjukt repetiva banor, rörig level design, tråkiga bossar, tråkig story och ja hoppet var sjukt onödigt. Använde det max 2 gånger under hela spelet. Musiken tyckte jag också var ganska blek förutom den grymma musiken som spelas under credits som var helt sjukt bra.

Nya swing mekaniken hade jag inte så stora problem med faktiskt, men det tog ett tag och komma in i det efter att ha spelat BCR så mycket :D

2011-05-16 @ 17:03:52
Postat av: Viktor

Som sagt, jättesvårt att ha åsikter om det här spelet. Men musiken tyckte jag var bra, speciellt låten till sista bossen. Otroligt bra låt.



Problemet med swingmekaniken var inte att den var krånglig eller svår att komma in i. Det var att den fick svingandet att se så otroligt fult och ograciöst ut. Man såg ut som en idiot så fort man använde armen. Så var inte fallet med ettan.

2011-05-17 @ 09:41:33
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0