Avklarat spel: Portal 2

Sådär, nu blev det rätt!


En bokstav senare så hamnar vi istället på det som kan vara det bästa spelet som släpps i år. Det är långt ifrån lika avskalat som sin föregångare (som var mer av ett perfekt experiment som avklarades på kanske tre timmar), lyckligtvis tog utvecklaren Valve i från tårna för att bredda upplevelsen och ändå lyckades behålla det allra mesta av ettans oemotståndliga charm och snillrikhet.

En annan bra sak med Portal 2 är att det enkelt kan upplevas i en lugn och varsam takt. Det här är inte någon hysterisk actiontitel, tro mig. Det är mer av ett pusselspel.

  • Det är klurigt, snyggt designat med en väldigt genomarbetad inlärningskurva. Precis som sin föregångare.
  • Det innehåller enorma miljöer, ett underhållande samarbetsläge och mer spår från andra människor. Inte riktigt som sin föregångare.

Portalgeväret och dess funktion i spelvärlden är intakt och fortfarande lika älskvärt. Handlingen fortsätter ganska rakt efter hur ettan slutade och en varm rekommendation är att spela det först.

Klaga behöver jag nog ändå göra, litegrann.

  • Jag har först och främst problem med laddningspunkterna som kommer alldeles för ofta (har Valve inte lärt sig något sedan Half-Life 2?) och drar ner förmågan att suga in sig i spelvärlden.
  • Min andra punkt är mer av en personlig åskådning av världen det utspelas i. Tanken att Half-Life och alla dess uppföljare och expansioner händer någonstans i samma värld som Portal känns obekväm. Med tanke på den ännu mer humoristiska banan som Portal 2 slog in på så kan jag inte se Chell och Gordon mötas upp och start some shit together. Jag tycker det var fel val att låta Portal och Half-Life trängas i samma universum. Lite som om The Secret of Monkey Island utspelar sig i samma värld som The Dig. Två riktigt bra spel med helt olika toner.


Ett litet smakprov på klådan i hjärnan som du får av att spela Portal 2

Men trots detta känns allt ändå så rätt med Portal 2. Dialogen är helt otroligt bra och alla saker som händer en känns både lustigt och oroväckande. Mitt i den skrattframkallande cynismen hos datorerna som man interagerar med så träder en olustig känsla fram titt som tätt. Dessa mäktiga artificiella intelligenser kan också falla för frestelser som vi människor ofta dras med. Även skam och ånger.

Till skillnad från Postal *shrugs* så står istället Portal 2 för det mesta som är bra med spelvärlden idag. Det är en så pass raffinerad spelupplevelse att det numera är spelet jag vill visa för mina vänner som inte vanligtvis spelar spel. Portal 2 visar på många sätt hur långt tv-spel som medium har kommit.

BETYG: 5/5

Kommentarer
Postat av: Cem

Helt underbar dialog (stanna upp flera gånger för att låta alla prata klart) och massa sjukt roliga trophies, brukar inte bry mig om dem men har faktiskt tagit alla i singelplayer bara för att de var sjukt kul.

2011-05-12 @ 18:56:24
Postat av: Viktor

Jag skulle inte ha något emot att skaffa de troféerna också. Att spela igenom spelet igen vore väl, någorlunda kul. Jag vet inte om omspelningsvärdet är särskilt högt om jag ska vara ärlig.



Jag fick tag på det här spelet till ett riktigt bra pris och känner därför att jag fått sjukt mycket för pengarna. Frågan är hur folk som betalat 599kr känner efter att ha klarat det. Det är ju faktiskt över på kanske fem-sex timmar och efter att ha kört igenom både SP:n och coopbanorna så finns där inte så mycket mer att göra.

2011-05-17 @ 09:45:02
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0