Hårdvarukungen

Jag äger en Playstation 3 som är ungefär lika gammal som mitt äktenskap, drygt tre år alltså.

Förra hösten, när Rock Band 3 släpptes närmare bestämt, började den stackars 40 gigabyte stora hårddisken ta ordentligt med stryk. I takt med att jag exporterade låtar från tidigare Rock Band-spel och även började lägga hundralappar på att köpa låtpaket och installera dem på hårddisken så fylldes den sakta men säkert upp. Rätt som det var blev jag tvungen att regelbundet rensa på hårddisken för att få plats med något nytt spel jag precis köpt.

(Visst är det ändå ganska konstigt att spel ska installeras på hårddisken för att fungera? Konsolernas fördelar börjar invaderas av datorns nackdelar, när hände detta?)

Jag förstod snabbt att det snart behövde bli dags för en uppgradering. Hårddisken behövde bli större. Jag gick länge i banorna att sälja min gamla maskin och köpa den nya, mindre modellen som har en 320 gigabyte stor hårddisk. Om jag sålde den gamla för dryga tusenlappen skulle jag inte behöva lägga mer än knappt 2000kr på den nya maskinen.

Större modellen jämfört med den lilla

"Men", invände en del personer helt oberoende av varandra, "varför byter du inte bara ut hårddisken? Snabbt, enkelt och mycket mycket billigare."

"Neheddu", svarade jag, "jag sysslar inte med hårdvara. Då går allt åt pipsvängen by default."

Jag har väldigt dåliga erfarenheter av att byta ut datorkomponenter. Allt som kan gå fel går fel, sedan blir det fel på saker som det inte ens kan gå fel på. Fel fel fel.

Men ett par veckor senare och efter att de intresserade köparna jag letat rätt på i min vänskapskrets hade dragit sig ur bestämde jag mig. Rädslor är till för att besegras, inte leva med. Det här är historien om när Viktor sent en lördagskväll bytte hårddisk på sin Playstation 3:

Jag letade först och främst rätt på en bra guide till detta ingrepp. Jag hittade en otroligt bra och utförlig sådan på Gamereactors hemsida. Med den grunden att stå på gick jag samma dag förbi Webhallen och plockade upp en hårddisk av typen SATA, 320 gigabyte stor för 389kr. Om det här fungerar skulle jag spara mycket pengar (och om det inte funkade så fattade jag åtminstone nu vad som var så kul med "This is SATAAAA!")  Detta var i fredags.

Dagen efter höll jag igång projektet lite passivt under eftermiddagen:
  • Jag rensade bort all speldata som ändå ominstalleras så fort jag stoppar in skivan igen.
  • Jag tog bort alla nedladdningsbara spel, för dem kan jag ändå ladda ner igen snabbt. (Varje köp av sådana titlar tillåter fem nedladdningar på ens profil)
  • Jag tog bort all media; bilder, trailers och ljudklipp.
  • Jag tog bort alla program som gratis kan laddas ner igen (VidZone och Mubi).
  • Jag gick även in och rensade bland sparfilerna när jag ändå var igång. Det låg mycket gammalt skräp som jag aldrig kommer vilja ta i igen.
  • Det jag lät vara kvar var allt som hade med Rock Band och Little Big Planet (med uppföljare) att göra. Där har jag genomfört så pass många småtransaktioner att det skulle tagit långt tid att ladda ner allt separat igen. Så det var av ren bekvämlighet.
Kvar blev ungefär 12 gigabyte. Nästa steg blev att säkerhetskopiera hela alltet på ett USB-minne.

Problem #1: I början av säkerhetskopieringen fick jag felmeddelande (8001002A).

Det här var inget som nämndes i Gamereactors guide. Men tack vare Google fick jag då reda på att någon av mina sparfiler var korrupt (datorproblem). Vilken det var gick inte att ta reda på. I panik gick jag in och raderade ännu fler sparfiler och kollade sedan om det gick. Samma felmeddelande igen. Sedan gick jag tillbaka till Google; tack vare Playstations hemsida fick jag en utförlig beskrivning på hur man kan låta PS3:an själv försöka laga filerna. För att göra det behövde jag starta den i felsäkert läge (igen, datorproblem!) och sedan låta den laga databasen. Efter den proceduren gick säkerhetskopieringen igång på ett ögonblick. Problem #1 löst.

På min USB-sticka hade jag nu mina kontouppgifter, vännerlista, sparfiler och en himla massa mikrotransaktioner från Rock Band och Little Big Planet. Mer eller mindre ovärderliga saker för mig!

Dags att komma åt själva hårdvaran!


Jag öppnade luckan på sidan av maskinen. De må vara lika gamla, men som tur är samlar inte mitt äktenskap damm som den här svarta änkan. Det såg inte exakt ut så som i GR's guide, men nära nog. Jag drog ut släden, skruvade loss den gamla hårddisken och satte fast den nya.


Hårddisken gled in utan problem. När luckan sedan skulle igen blev det lite svårare.

Problem #2: Luckan till hårddisken gick inte att få igen helt och hållet.

Den var stängd men satt inte helt perfekt som den gjorde innan. Jag fick nöja mig efter ett par försök, den satt ju ändå ganska bra.

Sanningens ögonblick var kommen, dags att starta upp maskinen!

Problem #3: Felmeddelande som visades på TV:n när PS3:an var igång: "Det går inte att starta. Fel hårddisk."

Nu sjönk modet som en sten. "Nu har jag förstört den, den är förstörd" tänkte jag. Jag tyckte synd om mig själv en kort tid tills min fru som legat halvsovandes på soffan vaknade till och peppade mig att försöka igen. Jag älskar verkligen min fru.

Jag kopplade ur PS3:an och drog ut hårddisken igen. Var det något jag missade? Jag dubbelkollade att skruvarna runt hårddisken satt åt ordentligt och klämde till lite här och var. "Ett försök till" tänkte jag för mig själv och tryckte tillbaka hårddisken i maskinen. Jag tryckte lite hårdare den här gången.

KLICK sa det då. Hårdisken hoppade in ytterligare en halv centimeter. Luckan gick igen perfekt. Problem #2 löst. En varm känsla kallad lycka började sprida sig i magen.

Jag startade PS3:an igen och blev ombedd att formatera den, för att sedan återställa den säkerhetskopierade datan. Problem #3 löst. Jag ominstallerade ett par spel som kräver ganska stor plats på hårddisken (Battlefield: Bad Company 2 bland annat) och tog mig sedan en titt på hårddiskutrymmet:

252 gigabyte ledigt. Mmmmmumma...

Jag har kvar min profil, alla värdefulla sparfiler och alla mina älskade Rock Band-låtar. Allt är intakt. 389kr kostade det, lätt värt.

Tro mig, kan jag fixa detta så kan du! Går du också i tankar att utöka ditt hårddiskutrymme så tveka inte, kör hårt ba!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du är så duktig!



Och jag är väldigt glad att vi inte samlar damm!

2011-06-07 @ 21:50:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0