Avklarat spel: Red Dead Redemption

Fortsättning från tidigare inlägg...

2002 köpte Rockstar det nedlagda projektet Red Dead Revolver, ett halvfärdigt spel utvecklat av Capcom till den förra generationens konsoler. För Capcom var det tänkt att vara en respektabel flört med klassikern Gun.Smoke till NES, också utvecklat av Capcom för länge sedan.

Rockstar gjorde färdigt projektet på sitt egna sätt och mitt intryck är att det är ett ganska bra spel. Jag har alltså inte spelat det själv, jag valde istället att spela GUN som var någonstans mellan ganska bra och riktigt bra.


2005 avtäcktes den spirituella uppföljaren Red Dead Redemption (RDR) som skulle släppas till Playstation 3 och Xbox 360. Det tog fem år för spelet att släppas, däremellan kom GTA IV och det gjorde mig proppmätt på sandlådespel. Våren 2010 kom det och början vintern samma år tog jag mig an det.

Och vilket spel, vilket makalöst spel.


Möt John Marston, före detta förbrytare som tvingas bort från sitt numera fredfulla leverne för att jaga rätt på ledarna till sitt gamla gäng.

Upplägget är egentligen exakt detsamma som alla GTA-spel sedan GTA III. Möt upp med människor, utför uppdrag tills det öppnas upp kontakter med nya människor att göra uppdrag för, repetera. Men vad RDR gör annorlunda är att gå all out med den seriösa och realistiska approachen utan att förlora någon spelglädje i processen.

I GTA IV var huvudpersonen mänskligare än någonsin, bilarna tyngre och hela tonen rent allmänt mörkare. Det var en gritty reboot helt enkelt. Men man kunde fortfarande köra över 400 gångtrafikanter, spränga 800 bilar, döda 600 poliser och sedan måla om sin bil lite snabbt för att sedan gå omkring som om inget har hänt.

RDR introducerar bountysystemet som ökar för varje brott man begår och som får både sheriffer och prisjägare att jaga efter en i tid och otid. Blir man tillfångatagen får man sitta av sina brott i fängelse, samtidigt som varenda lagöverträdelse man är ansvarig för blinkar fram på skärmen.

Utöver det blir man inte efterlyst samma sekund man begår brottet (spelet utspelar sig 1911). Det måste finnas ett vittne och det vittnet måste hinna meddela sheriffen som finns i varje stad. Jobbigt värre om man smyger in på en bondgård ute på landet och börjar flå kossorna i ladan. Herrn i huset får ta på sig joggingskorna och kuta de 9 kilometer det är in till staden. Jag hinner lätt ikapp med min häst och binder fast honom med rep. Sedan sätter jag eld på ladan. Och sedan mår jag pissdåligt för hur hemskt jag beter mig.


Nåväl, här har vi då en öppen spelvärld som delar ut konsekvenser för varje liten handling. Vi har ett uppgraderingssystem som öppnar upp för att bli bättre på att vara ute i vildmarken, sikta med vapen, springa och rida häst. Vi har skattkartor man kan hitta lite varstans som leder till rikedomar. Vi har affärer som säljer kostymer och vapen som kostar väldigt mycket pengar, vilket verkligen ger värde i varje köp. Vi har enorma floder, skogar, ängar och berg med olika djur och växter som alla påverkar dig på något sätt. Och så till sist, utöver allt detta, så har vi historien om John Marston.

Denna man är den bästa huvudpersonen i någon av Rockstars spel, till och med en av de bästa huvudpersonerna i något spel. Han är en Solid Snake utan ostig 80-talsmachofasoner och med en något ödmjuk gentlemannasida. Han har varit en vilde men vill nu bara tillbaka till sitt lugna liv.

Det gjorde verkligen ont att spela det här spelet. Allt man gör för att saker och ting ska bli bättre blir till skit. Allt blir värre och man gräver ett större och större hål till sig själv. Och jag måste faktiskt säga att Red Dead Redemption har det snyggaste spelögonblicket jag någonsin sett.

Parentes: Vår käre svensk José Gonzales har med en låt särskilt skriven för spelet. En bra låt dessutom, alltid något.

Så för bövelen människor, det här spelet är helt otroligt bra. Jag har inte spelat Super Mario Galaxy 2 ännu, men det kan vara det bästa jag spelat den här generationen.

BETYG: 5/5


Extra parentes: I den eviga debatten på Internet om vilka som är bäst, pirater eller cowboys, så har jag ett inlägg:

I Red Dead Redemption uppmanas man att hitta olika sorters blommor. Man kan bli bättre och bättre på detta då karaktärsklassen "Survivalist" (vilket i det här fallet verkar vara machospråk för botaniker, eller kanske trädgårdsmästare) går upp i nivå. Att plocka blommor är inte särskilt tufft för varken en cowboy eller pirat.


Det här har "piraten" Guybrush Threepwood koll på. Försöker man plocka upp mer än en blomma i The Secret of Monkey Island så svarar han till spelaren:

"I don't think strolling through the forest picking flowers is very good practice for being a pirate."

Pirater - Cowboys  1-0

Kommentarer
Postat av: Cem

F*N Viktor hitills har din blogg fått mig att börja spela klart Zelda: Twilight Princess och gjort mig SJUKT sugen på RDR, Heavy Rain och filmen Contact som jag ska se i helgen. De är ju inte så att jag har ME 2, Dragon Age Origins + expansioner, Dragon Age 2, MP 3 och mycket mycket mer att spela redan! Arghh! :-D

2011-05-06 @ 17:24:20
Postat av: Skog

oj. hur många dagar tog det där?

2011-05-06 @ 23:30:08
Postat av: Viktor

Cem: Tack för komplimangen! Väldigt roligt att höra.



Skog: Att klara? Det tog väl kanske drygt 30 timmar att klara, men då maxade jag blomplockningsklassen och jagade lite troféer också (döda och flå 18 grizzlybjörnar, phew!)

2011-05-09 @ 10:44:15
URL: http://viewtifulviktor.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0