Henrik tror att laktosintolerans är en fluga

Jag har kollat mycket på Landet Brunsås nu på sistone. (SVT Play är otroligt bra)

I avsnittet om mjölkens heliga status hos svenskarna pratas det om laktosintolerans. Henrik Schyffert passar då på att säga att laktosintolernans mest är en fluga, en anledning att få banta, en innesjukdom.

("Det tror inte jag" säger Lotta Lundgren däremellan lite i förbifarten)

Men i min mening känns den laktosfria mejerihyllan typ tio gånger större idag än för bra tre år sedan. Det kan mycket väl vara mina ögon som fungerar annorlunda, så någon fakta har jag inte. Det kan ju mycket väl vara någon trend som drar över Sverige, jag vet inte.

Bara en tanke.

Kommentarer
Postat av: jeb

Det faktum att vi får fler och fler invandrare utan den genetiska mutationen livslång laktostolerans till vårt land kan vara en bidragande orsak. Ytterligare är det nog marknadsstyrt det lär vara bra marginaler på mjölk med lite tillsatt laktas. När frågan börjat lyftas allt mer offentligt så tror jag att allt fler med magproblem prövar laktosfritt och om det är placebo eller inte spelar kanske mindre roll. Några extra kronor är ett litet pris att betala både för frid i magen och bevarandet av den utrotningshotade svenska mjölkbonden.

2011-10-14 @ 10:38:39
Postat av: Viktor

"Om det är placebo eller inte spelar kanske mindre roll". Ja, det är ju faktiskt helt sant. Laktosfritt eller inte är ju en extremt harmlös fråga.



För övrigt måste ju Landet Brunsås vara ditt bästa program, såvida du inte redan visste allt de tog upp.

2011-10-14 @ 10:43:23
URL: http://viewtifulviktor.se
Postat av: jeb

Absolut! Jag älskar landet brunsås,fast första säsongen var nog lite vassare. Hade i alla fall högre skratta högt -faktor

2011-10-14 @ 12:23:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0